Sidor

lördag 23 maj 2020

Hoppning hemma

Idag gick jag upp vid sju eftersom jag levde i tron att vi skulle jobba i skogen på morgonen, men det visade sig att de planerna hade ställts in och jag fick en helt fri lördag framför mig.

Jag började då med att sladda i paddocken efter som det kom lite regn i morse. Magnus har ju byggt ett nytt verktyg för det så det var premiärtur med den för mig. Tycker att det blev rätt bra, men lik förbaskat är underlaget väldigt löst. Så irriterande! För så löst har det inte varit tidigare! Men det ska komma mer regn imorgon, så det får väl bli en vända med ringvälten till veckan också.

När jag var klar med sladdandet satte jag upp lite hinder för dagens övningar med Bosse. Samma som i torsdags hos Charlotte. Travbommar och travhinder på ena långsidan, ett räcke (kryss) på diagonalen och fem-och-en-halva som jag gjorde till en sexa för Bosse som är långgalopperad. Alla hinderstöd gick åt. Jag behöver verkligen investera i lite nya hinder framöver!

Dagens övningar!

Jag gick in och lade mina Pixio Cameraman-grejer samt videokameran på laddning och drack lite te och käkade lite lätt. Sedan målade jag stalldörren på insidan en andra gång. Därefter gick jag ut och hämtade hästarna. De var på väg  mot Hästabacken, dvs längst bort i hagen, men jag hann hejda dem för en gångs skull.

Jag satte upp min videoutrustning och sedan gjorde jag i ordning Bosse för lite träning. Tog lite bilder på hans nya benskydd.
Frambensskydden


Bakbensskydden

Han är fortfarande lite irriterad på bakbensskydden och stampade iväg när vi skulle ut ur stallet. Lagom till vi kom ut så började faktiskt solen visa sig och det blev rätt varmt.

Vi värmde upp i samtliga gångarter och jobbade med rakriktning och spårning. Jag försökte rida noggrant och böja och ställa igenom honom i båda varven. Han var fin, svarade bra framåt och fattade galopp när jag bad om det. Helt otroligt att han har blivit så fin nu!

Sedan travade vi fram på travbommarna, gjorde en volt kring dem och nu sätter han dem perfekt varje gång. Tidigare kunde han ju snubbla lite och trampa på dem, men det gör han inte längre.

Sedan red vi på travbommarna och det svartvita hindret med travbom framför. Det gjorde han hur bra som helst. Därefter tog vi sexan, vilket han också gjorde väldigt bra. Jag hoppade av och höjde oxern samt det rosavita krysset och det svartvita räcket.

Det blev lite kort för honom mellan travbommen och räcket, så där längde jag ca 20 cm och då blev det bättre. Vi hoppade sexan och red på diagonalhindret i galopp, vilket gick kanon. Jag gjorde om det till ett räcke, men då kom hjärnspökena och jag fick sätta tillbaka det till kryss istället. Så löjligt, men bara till att jobba sig igenom.

Jag höjde upp oxern till 90 cm i bakkant och han hoppade galant! Det kändes som om han höll på att hoppa mig ur sadeln och gjorde jättehopp, men på filmen ser det helt normalt ut. Det är nog jag som inte är helt med i rörelsen och därför känns det som om det blir jättehopp.

Vi avslutade med några språng på diagonalkrysset bara för att öva anridning i galopp. Han var verkligen så fin idag! Guldstjärna till min fina häst! Och ryttaren var väl helt ok hon också, även om jag önskar att jag kunde rida bättre. Men även jag blir väl bättre ju mer vi övar...
Såhär såg det ut när vi var klara

Jag duschade Bosse och sedan fick de gå ut i hagen igen. Båda två rullade sig i den dammiga jorden och såg inte kloka ut:).

Jag gick in och åt lite mat och sedan tog jag med mig vovvarna ut på kvällspromenad runt Bexells stenar. Riktigt mysig runda. Solen sken och det var behaglig temperatur ute. Jag hade t-shirt på mig, vilket kändes ovant och jag trodde att jag skulle frysa, men det var ingen risk!
Kvällspromenad i bokskogen

Nu ska jag redigera filmen så att jag kan ladda upp den!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar