Sidor

lördag 21 december 2019

Raket-hästar!

Dagarna går så himla snabbt nu! Igår jobbade jag lite på förmiddagen och plötsligt var det nästan lunchtid. Jag gick en långrunda med vovvarna i Åkulla, runt Yasjön. De var faktiskt riktigt trötta när vi kom hem och sågs inte till resten av dagen:).

Jag var inte trött, utan fortsatte ut i stallet för att rida Bosse. Vi kom iväg lite sent så jag slängde på reflexer och pannlampan.

Bosse var lika pigg som tidigare, det är helt otroligt vad han är på hugget nu! Han vill trava hela tiden. När han inte vill galoppera då:). Vi red en runda i Obbhultskogen och jag tänkte ta en genväg hem. Men där var vägen avstängd så vi fick vända och ta en längre väg tillbaka. Inte jättekul när det började mörkna, men det gick helt OK.

Bosse var som sagt pigg och han fick galoppera i backarna. Han skyggade för lite klipphällar och annat och for runt lite. Tur att ryttaren är stark och stabil i sadeln!

Jag tänkte inte på hur mycket Bosse travade, men på väg hem insåg jag att det hade blivit rätt mycket trav och tänkte att han skulle ta det lite lugnt. Jag vill ju inte riskera någonting med tanke på hans skada.

När vi kom hem var det precis att vi såg vägen framför oss utan pannlampan och då var klockan tjugo över fyra. Men nu har det vänt i alla fall och solen har idag gått ner en minut senare än igår, så härligt! Full fart mot ljuset och våren!

Bosse på väg
När vi kom hem blev jag lite orolig för min häst, han stod och hängde på gången när jag tog av honom tränset och jag trodde att han hade överansträngt sig. Men så snart jag kom med morötterna så åkte huvudet upp och han såg pigg ut igen. Han blev ju ordentligt svettig, så det var en tuff runda för honom.

Svettig kille!
Idag har jag och Magnus gjort lite ärenden i staden. Fixat det sista med mat och dryck inför julafton då kalaset är här. Som vanligt gick tiden supersnabbt och vi fick skynda oss hem för att jag skulle hinna rida och Magnus skulle hinna fixa gran.

Mina hästar är så himla väluppfostrade och brukar alltid kissa i hagen innan jag tar in dem. Det är så himla praktiskt för då blir det inte så mycket kiss i boxarna.

Kissar i hagen

Idag var det Pelles tur och även han var pigg. Han skrittade på så himla fint direkt från början. Vi skrittade Obbhultvägen ner mot gärdsvägarna. Han fick trava lite på asfalten och där började jag märka att han var ovanligt pigg. Tog verkligen tag och drog på framåt.

När vi sedan svängde in på gärdsvägen ville han trava så det fick han göra varpå han hoppade rakt åt sidan ner i en dyblöt åker och började galoppera. Återigen tur att ryttaren har en stadig sits!

Han fick trava vidare och tog återigen i ordentligt och låg på lite på bettet. Vi galopperade och även där låg han på, blev lite stötig och skyggade för en vattenpöl och hoppade åt sidan när jag skulle sakta av. Sedan travade vi lite på grusvägen och även vidare på asfalten på Linnarpsvägen. Han var verkligen superpigg!

Men det är ju fantastiskt kul att han är så himla pigg vid denna ålder! I mars fyller han 24 år! Det är så härligt att få han en sådan gammal häst i sådan här form!

Dock drar jag ner lite på kraftfodret för båda två nu. Jag vill inte att deras pigghet går upp i huvudena på dem! Då blir det jobbigt!

Jag missade att borsta öronen ordentligt...


Pigg Pelle på väg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar