Sidor

onsdag 25 december 2019

Fin häst gånger 2!

Igår hade vi en jättefin julafton! Vi började i Falkenberg hos min mor och sedan for vi hem och förberedde det sista inför kvällens julfirande här hemma.

Det blev fullt hus, alldeles för mycket mat (som vanligt) och massor av julklappar. Kvällen gick otroligt snabbt och helt plötsligt stod vi här Magnus, Christoffer och jag och diskade och gjorde i ordning allting efteråt. Christoffer och hans vovvar sov över här. Magnus snarkade så jag vaknade vid halv sju.

Jag gick upp, rastade Abbe och sedan släppte jag ut hästarna, mockade och fixade med hundarna innan jag gick in och vi åt frukost. Abbe hade börjat yla när jag gick ut så då vaknade Christoffer och sedan tvingade vi Magnus att gå upp och äta frukost med oss. Mysig juldagsmorgon!

I måndags hade jag planerat att rida båda hästarna hemma i paddocken. Den hade precis torkat upp och såg fin ut. Men medan jag städade på förmiddagen började det såklart att regna och sedan försvann min energi, så de fick vila.

Därför stod det två ridhuspass på schemat idag, Trots att jag inte har sovit jättebra i natt så har jag ändå känt mig pigg hela dagen så det var inga problem att gå ut och hämta in hästarna för lite ridning.

Jag började med Pelle och hade en liten plan om att rida lite markarbete i ridhuset så jag slängde på honom hoppsadeln. När vi kom till ridhuset så var där tyvärr upptaget och ett par ponnysar skulle hoppa så det blev inget med markarbetet. Dock travade jag över en upphöjd bock några gånger.

Vid ett tillfälle snubblade han över den och höll på att gå omkull, men sedan skärpte han till sig.

Han var väldigt fin idag överlag. Traven var jättefin och även galoppen. Jag tyckte att jag lyckades lite bättre i högergaloppen på volten idag. Det går sakta framåt. Han hade en väldigt kort, fin och rund galopp. Kändes hur bra som helst! Det var så kul att rida honom idag!

Sedan var det dags för Bosse. Även han skulle få sig ett pass i ridhuset. Dags att testa hur det går med galoppen då jag tycker att han har blivit mycket mer balanserad redan när vi galopperar ute.

Även Bosse var jättefin idag. Han kändes väldigt bra. Väldigt lydig, svarade bra och snabbt på hjälperna framåt, men även tillbaka. Traven var så fin. Och vi gjorde en hel del skänkelvikning som också var hur bra som helst! Till och med åt höger gick det någorlunda bra. Kul att han har utvecklat sig med det. Kanske för att han har en sadel som passar bättre...?

Första försöket till galopp blev inte bra, men andra gången förberedde jag honom bättre och då fattade han med en gång. Han var oväntat fin i galoppen. Gick att reglera lite grann och jag red lite stora volter. Han var mer balanserad i vänster än höger, men väldigt mycket bättre än förra gången jag galopperade i ridhuset. Det är så kul att han utvecklas så snabbt nu. Jag väntade mig att det skulle ta betydligt mer tid att få honom balanserad och starkare i galoppen. Men nu har vi ju ett annat utgångsläge. Han har ju varit jättefin i galoppen i våras och såklart kommer han tillbaka snabbare till det igen.

Så nu har jag två jättefina hästar som går att rida överallt, på ridbanan och ute i skogen. Kan livet bli bättre än såhär?

En av mina finingar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar