Sidor

söndag 15 december 2019

Laxbutiken och pigg Bosse

Idag vaknade jag upp till en rätt fin dag. Månen lyste på oss när jag släppte ut hästarna, men lagom till solen skulle gå upp började det att mulna på.

Magnus och jag tog bilen till Falkenberg för att hämta upp mor och köra till Laxbutiken för att äta lunch. Jag har faktiskt aldrig varit där tidigare och det var en väldigt positiv överraskning.

Lilian och Torgny var också där och Lilian och jag delade en helt enorm jultallrik. Det var så mycket mat! Lax i en massa spännande former och grymt gott! Det blev en riktigt trevlig utflykt! Och den blev väldigt uppskattad av oss allihop!

Efteråt skyndade vi hemåt för att jag skulle hinna rida. Då hade det börjat regna och jag beslutade mig för att skritta till ridhuset och rida där. Det var Bosses tur idag. Eftersom manen var helt genomblöt passade jag på att klippa den. Det var verkligen välbehövligt! Han blev så snygg, min Bosse-häst!

När vi kom ut regnade det och jag hade min trenchcoat på. Den höll mig torr även idag. Den är så grym!

Det var tomt i ridhuset när vi kom dit. Vi värmde upp lite och Bosse var verkligen pigg och på. Han svarade direkt när jag bad om trav och han travade på jättefint. Jag jobbade på med volter och raka spår, lite travbommar, lite övergångar.

Och så blev det lite galopp också! HURRA! Första "riktiga" galoppen sedan i början av maj! Egentligen skulle vi ju vänta tills efter årsskiftet, men han är i så himla fin form nu och så himla pigg, så jag tycker faktiskt att det är hög tid att börja galoppera igen.

Han tog galoppfattningen direkt och drog iväg i gigantiska språng. Långa och spänstiga steg. Jag kände nästan att jag satt lite löst. Han är verkligen inte stark i galoppen nu och så fort jag försökte korta ner galoppen bröt han av.

Han sköt lite rygg också, han tyckte verkligen att det var så kul att få galoppera! Det blev några korta galopper längs spåret. Totalt 1,5 minut. En bra start, men vi har ett stort jobb att göra för att stärka galoppen och komma tillbaka till den där fina reglerbara galoppen han hade innan han blev skadad.

Bästa sättet att stärka galoppen är såklart att galoppera ute. Så det ska vi verkligen göra framöver. Ska bli så kul!

Överlag var Bosse väldigt fin idag, jag kände mig jättenöjd med honom. Han lyssnade bra och det fanns ingen istadighet. Så kul att han börjar komma tillbaka i fin form nu!

Pigga hästen

Kikar lite på glitterhindret

Pigg och framåt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar