Sidor

tisdag 31 december 2019

Årets sista och soliga dag!

Äntligen fick vi vakna upp till en blå himmel och sent omsider kom även den bleka decembersolen upp, så härligt!

Jag fixade stallet på morgonen och sedan gjorde jag efterrätten till kvällens partaj. Vi ska fira nyår här hemma med ett par kompisar, ska bli så kul!

Eftersom vädret var så fint tog jag ut båda vovvarna. Nelly kan vara lös nu, det är så skönt. Hon kommer (oftast) när jag kallar på henne och hon är jättemysig! Jag körde in ved och vovvarna "hjälpte" mig.

Selma passade på att undersöka fällan, så där fastnade hon...

Dagens fällfångst...
Planen var att rida Pelle och filma i paddocken. Det regnade lite igår kväll, men det hade inte kommit så mycket att det blivit blött igen tack och lov så där var fint att rida!

Det kom in lite moln, men lagom till att jag gick ut och riggade robotkameran klarnade det upp igen och jag fick se solen precis ovanför kullen.

Hej solen!
Pelle hade rullat sig ordentligt på båda sidorna och till och med näsborrarna var leriga... Men det går ju rätt snabbt att borsta rent honom eftersom han har kort päls och täcke på. Det är mest de långhåriga benen som är svåra att få rena.

Vi stegade ut i paddocken och jag satte igång att skritta. Han lugn och faktiskt lite seg när vi kom igång och skulle trava. Underlaget är ju lite löst, så det kan kanske bero på det.

Vi värmde upp i trav och travade lite över bommar och så galopperade vi, över enkelbom, vilket gick väldigt bra. Han kan ju det där. Kommer han för nära tar han ett kort steg, kommer han lite långt ifrån tar han ett större skutt. Men han var väldigt lugn och sansad i alla fall och det gick bra i båda varven.

Vi travhoppade ett kryss också, men då ville han galoppera före travbommen och lyckades ta superkorta galoppsprång så att han fick plats på 2,2 meter. Superkul!

Det blev ett härligt pass och jag kände att jag börjar lita på honom mer och mer, sitter inte och plockar, utan låter honom göra jobbet. Jag hejdar dock honom när han blir för ivrig och han accepterar det. Det känns som om vi snart kan komma igång och hoppa lite igen, så jäkla kul!

Jag var väldigt nöjd med honom och tycker att jag också gjorde ett bra jobb, jag var lugn och sansad. Men jag tappar kollen på bogar, innerskänklar och händer när jag fokuserar på att ta mig till bommarna. Men det är väl helt ok ändå tycker jag!

Det blev ett härligt sista ridpass detta år och nu ser jag fram emot många härliga pass nästa år med båda hästarna!

Filmen kommer imorgon, jag hinner inte redigera idag!

Min fina Pelle!

Solljus på Pelle!

Selma spanar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar