Sidor

söndag 29 december 2019

Dressyrträning med Pelle

Idag var det dags för träning med Pelle. Idag har den frusna marken tinat och hästarna hade återigen leriga hovar, bara till att spola av i vanlig ordning. Jag tyckte att jag var ute i mycket god tid, men lik förbaskat kom jag till ridhuset nästan exakt kl 15 när träningen skulle börja. Som tur var så kom Charlotte lite senare så jag han värma upp lite i trav i alla fall.

Idag red jag först längs fyrkantsspåret i trav, gjorde avsaktningar till skritt på mitten av långsidorna och volter på kortsidorna. Pelle var lite stel till en början och jag också kände jag, men vi kämpade på.

Sedan gick vi in på volterna och började jobba i skritt. På den öppna delen av volten skulle jag flytta ut bakdelen från voltspåret så att han korsade bakbenen. Vi började i högervarvet och det var riktigt svårt. Jag försökte och försökte och ibland lyckades jag, men mestadels inte. När vi gjorde samma övning i vänstervarvet gick det plötsligt mycket bättre och det kändes betydligt lättare. När vi sedan försökte i högervarvet igen gick det återigen lite bättre.

Sedan jobbade vi i trav på volten, gjorde lite ökningar och minskningar i traven samt avsaktningar till skritt och igångsättningar. Där blev han riktigt fin och han vinklade in bakbenen fint enligt Charlotte. I vänstervarvet gick det bra att öka, minska, sakta av osv, men så snart vi började i högervarvet började jag tjuvhålla på innertygeln. Jag drar hela tiden mer i högertygeln än i vänstertygeln oavsett vilket varv jag rider i och plötsligt insåg jag vad det är för fel jag gör! Jag rider likadant i höger varv som i vänster, dvs jag rider som om jag rider i vänstervarvet i högervarvet. Ungefär som om jag hade suttit på en cykel, velat svänga åt höger, men vridit på styret åt vänster. Inte konstigt att det blir kantigt och konstigt i högervarvet! Det är inte lätt för någon häst att gå i höger varv om ryttaren rider i vänstervarv! Jag insåg där och då att jag måste rida åt höger i högervarvet! Kan verka enkelt, men ack så svårt och bakvänt det känns!

Vi jobbade också i galoppen. Först höger. Jag drog i innertygeln och Pelle tappade takten. Jag fick öva på att lätta på inner och hålla stödet på ytter, lyckades bra ibland och mindre bra ibland.

När vi sedan bytte varv och galopperade i vänster galopp blev Pelle så himla fin! En rund, balanserad och helt fantastisk galopp blev det! Jag satt bara och njöt! Det kändes så enkelt, så härligt! Jag har nog aldrig ridit honom i en så fin galopp!

När vi sedan gick tillbaka till högervarvet försökte jag få med mig känslan från vänstervarvet och liksom ställa om till högervarvet och det gick lite bättre denna gång, men det finns fortfarande mycket jobb kvar att göra för min del!

Det var så kul att rida Pelle idag och det känns helt fantastiskt att både han och jag utvecklas för varje träningspass! Han blir starkare och mer arbetsvillig och jag lär mig att rida honom bättre och bättre. Det är så himla kul!

Han har mycket energi nu men den använder han ju till att jobba så han är otroligt härlig att jobba med, han vill liksom hela tiden!

När vi skrittade hem började det att mörkna ute, klockan var halv fem när vi kom in i stallet igen, men det gick precis att se utan att behöva tända pannlampan.

Efter passet linimentade jag benen och ryggen, länden och låren fick lite massage med arnika gel. Lite extra omsorg helt enkelt för en äldre häst som har jobbat hårt. Egentligen hade jag också behövt lite liniment och massage, jag känner mig lite stel efter gårdagens långpromenad...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar