Sidor

tisdag 20 mars 2018

Våren dröjer...

Igår när jag gick upp var det 12 minusgrader ute. Om jag kände av vårens intåg i söndags så försvann den känslan rätt snabbt igår. Jag tillbringade dagen i Helsingborg på utbildning (UGL sjätte dagen) och där sken solen och det var lite behagligare än på morgonen. Men när jag nattade hästarna vid niotiden slog vintern till igen och det snöade. Så i morse såg det ut såhär:

Snö!
Jag älskar verkligen snö och vinter, men jag vill ha det november-februari, inte i slutet av mars. Nu vill jag ha vår och värme. Kunna elda gräs och fixa i ordning paddocken så att det går att rida där. Men det lär dröja ett tag till.

Men solen gjorde faktiskt ett bra jobb idag och när jag lämnade jobbet var det sex plusgrader ute, så när jag kom hem var den snö som kom i natt borta igen. Jag var lite sen hem då jag hämtade ett paket i Varberg, passade på att köpa fröer och såjord samt tvättade bilen.

Jag har inte sått någonting än i år. Förra året drog jag ju igång direkt när jag kom hem från Tjejvasan i slutet på februari. Men i år har inte längtan efter odlingen riktigt kommit till mig. Kanske beror det på vädret, kanske något annat. Men nu är jag allt lite sugen på det och hoppas kunna så lite tomater och annat till helgen.

Jag tog in hästarna och sedan slängde jag i mig lite käk innan jag stack ut i stallet för att rida Bosse en runda innan solen gick ner. Läget med snö och is på vissa ställen gjorde att jag valde att brodda. Men det går bra nu, Bosse har blivit betydligt bättre med sina bakhovar och även framhovarna och står snällt när jag broddar. Han stod även snällt när jag borstade honom. Inte ett skrapande med framhoven som han brukar. Duktig kille!

Vi red en kort runda i Skattagårdsskogen, han var pigg, men lite lugnare än tidigare. Han travade väldigt fint, låg inte på och flängde inte med huvudet. När vi kom upp i skogen studsade ett rådjur iväg med sin vita rumpa och då blev han lite stissig. Men han var ändå lugnare än vanligt. På vägen hem fick han skritta på långa tyglar och det gick bra, även om det gick snabbt. Det var en rätt bra känsla idag, tycket jag. Han behöver nog ridas fyra gånger i veckan för att hålla sig på mattan och utvecklas åt rätt håll. Sen kommer han ju att bli lugnare när de går ute på nätterna och sommartröttheten kommer.


Solnedgång från hästryggen
När vi kom hem upptäckte jag att han har skavt upp ett hål under käken. Jag fattar inte att jag inte såg det när jag gjorde i ordning honom. Jag var förvisso lite stressad för att hinna rida innan mörkret föll, men borde ändå ha sett ett såpass stort sår. Jag fattar inte vad han har gjort! Jag gjorde rent det och smorde in med jodopax-salva för att det inte ska bli infekterat och hoppas att det ska läka bra framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar