Sidor

torsdag 22 mars 2018

Hejdå snösulor

Idag har hovis varit här och skott om pållarna. Jag var så lycklig över att Bosse hade kvar samtliga skor och att jag endast har behövt spika i två söm på höger framsko när han nästan hade dragit av sig den för några veckor sedan. Men det är ju superbra att hans skor har fått sitta hela perioden. Nu är det inte mycket trasig hov kvar och det går att sätta sömmen ovanför det trasiga partiet, vilket ökar chansen för att skorna sitter kvar.

Bakhovarna hade inte vuxit så mycket, de var ju rejält nedslitna när hovis lade på dem för sju veckor sedan. Så det har ju tagit tid bara för sulan att växa till. De skorna satt jättebra, trots att sömtagen var så låga eftersom så mycket av hovarna var bortslitet. Nu gick det bra att ta lite högre sömtag så nu hoppas jag att de skorna kommer att sitta även kommande period.

Nu fick vi också säga "hejdå" till snösulorna. Även om det hade kommit ny snö idag så kan det ju bara inte behövas snösulor 7-8 veckor till! Det är också bra att bli av med snösulorna då de också ökar chansen för att skorna ska trilla av, plus att det kan komma skräp mellan hoven och sulan som kan leda till att det blir lite röta i hovarna.

Bosse var riktigt juste att sko fram, men sedan krånglade han bak. Högerhoven gick bra, men när hon skulle sko vänster var han helt omöjlig. Men då gick jag och hämtade en slickburk och helt plötsligt kunde han stå still...

Den nya hyresgästen var jättesnäll att sko, så vi tog henne efter Bosse och så tog vi Pelle sist eftersom han också är lite besvärlig just nu då han inte vill stå riktigt bra på högerhoven. Vi kunde inte se något i hoven denna gång heller, så nu misstänker vi att det sitter någonstans i benet. Jag ska avvakta lite till så att jag kan antingen rida honom och känna om han travar rent eller tömköra honom för att se hur han rör sig. Och om det inte blir bättre så tar jag kanske ut en veterinär som får böja igenom honom för att försöka lokalisera var han har ont. Det kan ju kanske gå att behandla och då är det ju dumt om han ska gå här och ha ont.

Jag tyckte ju att han travade rent igår och när han springer i hagen ser han inte heller halt ut, så han haltar ju inte, men att han reagerar när han ska stå på den hoven och nästan alltid vilar den gör ju ändå att jag funderar över ifall han ändå har någon skada någonstans som gör ont.

Nu är det bara en arbetsdag kvar sedan är det helg. På söndag återkommer de långa ljusa kvällarna i och med sommartidsomställningen och nästa vecka räknar jag med att vara trött som attan som jag alltid blir vid sommartidsomställningen. Så sett kommer ju påsken med många lediga dagar väldigt lägligt så att jag får gott om tid att ställa om min inre klocka efter sommartiden. Men det ska bli så grymt härligt att det blir mörkt efter kl 20! Det ger mig massor av tid till hästar och annan motion. Nu jäklar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar