Sidor

onsdag 21 mars 2018

Pigg Pelle

Efter helgens lugna promenader med Pelle i helgen, då han var så lugn att jag nästan trodde att han skulle somna, tyckte jag det var dags att slänga på sadel igen. Jag ville också känna efter hur han travade med tanke på den hälta han har haft höger bak.

Han var lugn och snäll på gången, det är han ju i princip alltid, goa Pelle. Vi kom ut precis vid kl 18 och det kändes att solen var på väg nedåt. Jag satt upp och traskade iväg mot grushålan. Först var Pelle lite småspänd, men slappnade av lite när vi kom ut på Obbhultsvägen.

Men ganska snart började han titta sig omkring och "leta" lite efter saker att bli upprörd över och jag fick smacka på honom för att få honom att gå framåt. Vi gick förbi en ny rishög och sedan några nya virkestravar och plötsligt kom det en cyklist med gul jacka farandes och då passade han på att vända rakt över vägen och sedan ville han inte alls gå framåt. Så jag valde att sitta av. Jag ville inte bråka med honom. Syftet med rundan var att han skulle få röra på sig och det får han ju oavsett om jag sitter på ryggen eller ej.

Jag fick gå resten av rundan. Han var rätt så på tå hela vägen till grushålan, där han lugnade ner sig lite grann. Eftersom jag fortfarande ville veta om han haltade i traven sprang jag lite med honom på asfalten för att höra hur det låg till. Det lät faktiskt som om han travade rent, men det var lite svårt att avgöra. Det hade varit lättare att känna om jag hade suttit på honom.

Vi gick vidare ner mot Obbhult och där var allt lugnt tills vi möte några som var ute och gick. De var väldigt farliga tydligen, han ville knappt gå mot dem och när vi hade passerat dem ville han springa ifrån dem och studsade runt och höll på.

Han lugnade ner sig först när vi svängde ner på vår grusväg igen men då tyckte jag inte att det var någon idé att sitta upp igen. Dessutom började det skymma, så då kan det ju finnas fler troll i omgivningen...

När vi kom hem var klockan strax efter sju, det var inte helt mörkt ute och jag var helt genomsvettig! Det var helt klart varmare ute idag!

Pelle verkade nöjd med sig själv och glad över att ha fått komma ut. Han är riktigt fin i kroppen nu. Lucernen och proteinkraftfodret har verkligen gjort nytta och han är mycket rundare och finare. Dessutom är han så blank och fin i pälsen, även om han har mycket vinterpäls kvar fortfarande.

Det är i alla fall skönt att han verkar vara fräsch i kroppen nu och jag hoppas att det håller i sig så att jag kan fortsätta sätta igång honom och rida honom lite mer ordentligt framöver!

Dagens bus-häst!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar