Sidor

lördag 24 mars 2018

Pigga hästar

Idag vaknade jag upp till en dag med dugg-snö som senare övergick i duggregn. Men det hindrade inte mig och min hyresgäst från att ge oss ut med hästarna. Jag gjorde i ordning Bosse som var ovanligt sur och stod och skrapad med framhovarna när jag borstade honom. Jag drog av lite vinterpäls med skrapan också och inte heller det var särskilt populärt.

Vi tog Obbhultrundan medsols idag eftersom den är helt snö- och isfri. Det är förvisso någon stackars plusgrad idag, men det tar ändå inte nämnvärt på snön som ligger här och där. Snösulorna är ju  borta nu, så det går inte att rida i snö utan att få styltor och jag hade ingen lust att brodda.

Bosse var mycket pigg, men tog saker och ting med ro ända tills vi skulle trava. Då flängde Bosse med huvudet och ville hoppa och studsa, men det fick han inte. Det var lite "flyga-i-luften-känsla". Han fick syn på två harar som sprang i en slänt och sedan blev han ännu värre. Det var inte läge att trava mer, utan det gällde att hålla honom i schack resten av vägen hem. Lyckligtvis är vår hyresgäst lugn och cool oavsett hur mycket Bosse brallar!

Han behöver verkligen ridas i alla fall varannan dag tror jag för att han ska hålla sig lugn och det är lite jobbigt när han far runt och jag inte riktigt vet vart han vill ta vägen. Men det kommer lugnare och bättre tider, någon månad till så kan vi träna i paddocken och sedan går de ute på nätterna och blir trötta. Det ser jag fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar