Sidor

lördag 17 mars 2018

Ridhusbesök

I morse var det 8 minusgrader och en frisk bister vind. Så jäkla kallt! Men som hästägare får man bita i och se till att motionera djuren oavsett väder. Däremot kände jag att det vore perfekt att rida i ridhuset för att i alla fall komma undan vinden. Bosse behöver ju ridas lite mer ordentligt och träna lite mer lydnad och vanlig dressyr.

Så jag och min nya hyresgäst gav oss iväg till ridhuset för att rida där en stund. Det blåste otroligt mycket och världen var lite "farlig". Mer än vanligt i alla fall. Bosse blev rädd för en snöhög. Vi har ju snö lite här och där. Inte på några åkrar, men fläckvis i framför allt skogen. Dock var det barmark hela vägen till ridhuset, så för första gången på några månader slapp jag brodda. Så skönt!

När vi väl kom till ridhuset var Bosse rätt lugn. Jag gick först ett varv med honom. Det är ju närmare två år sedan vi var där senast, så man vet aldrig vilka troll som kan finnas där...

Men jag satt upp och han skrittade på fint. Jag red innanför spåret för att träna rakriktning och det kändes faktiskt riktigt bra! Det kändes verkligen som att det var rätt att sätta igång honom ute i skogen och bygga upp hans styrka innan jag sätter mig och jobbar dressyr.

Jag red lite volter i skritt och trav. Han ville busa lite i traven och slängde med huvudet och studsade lite, men det var ganska harmlöst. Eftersom marken är frusen ute så har de ju inte så mycket möjlighet att röra sig i hagen och då är det inte konstigt att de blir pigga när de får mjukt underlag under hovarna.

Jag lyckades också fatta vänster galopp på volten, men han körde ner huvudet och sköt rygg på den öppna delen av volten, och då bröt han av. Sedan blev hyresgästen lite stressad av att Bosse brötade, så vi fick ta det lite lugnare efter det så därför blev det inget försök till höger galopp.

Men han tog galoppskänkeln jättebra efter lite övertalning och fattade jättefin galopp som var rätt lugn och fin och reglerbar. Så där har han verkligen stärkt sig. Lite mer galopp ute och sedan lite mer träning i ridhuset eller paddocken (om det nu kan bli vår någon gång så att man kan rida där...) så kommer han snart att ha en jättefin galopp.

Han kändes verkligen jättefin idag och jag var nöjd med honom. Duktig kille!

Gammal bild på min fina Bosse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar