Sidor

lördag 31 mars 2018

Ridtur och hundtrim

Ännu en ganska solig dag. Det var några minusgrader när jag gick upp i vanlig ordning och en enveten vind blåste kallt på mig.

Jag åt frukost och sedan skyndade jag mig in till stan för att köpa lite mat och foder till hästarna.

När jag kom hem igen stack jag ut i stallet och jag och min nya hyresgäst gav oss ut med hästarna. Bosse hade lyckats få loss båda sömmen på insidan av den trasiga hoven som han drog av skon på i tisdags. Så jag fick återigen börja med att snickra lite. Jag fick dit en söm endast, ska bli spännande att se hur länge det håller...

Bosse var lite lugnare i stallet idag när kompisarna var med inne. När vi kom ut var Bosse hur lugn som helst. Han var nästan lite trög och jag kunde skritta på långa tyglar länge och väl. Så bra!

Eftersom det fortfarande är lömskt med is och snö tog vi Linnarpsrundan. När vi kom in på grusvägen nere i Obbhult ville Bosse trava. Han var lugn, men rätt energisk och ville springa på lite. Men det gick väldigt bra och även hyresgästens häst var lugn och fin.

Det blev en bra runda och jag kände mig jättenöjd med honom! Han blir så kärvänlig också när man kommer tillbaka till stallet. Ska mysa och slicka på mig, sötnosen.

Jag passade på att skrapa lite päls från Pelle också. Varje gång jag tar av hans täcke så hänger det stora sjok med päls. Det fanns en hel del att skrapa, men jag kan ännu inte se någon fin sommarpäls någonstans... Han tyckte det var mysigt att få lite ompyssling och sedan tackade han genom att rulla sig så snart han kom ut i hagen...

Sedan bestämde jag mig för att trimma vår goa tax. Hon var så himla lurvig nu! Vi har inte velat trimma henne pga kylan så vi har ju fått vänta ett tag. Men nu tyckte jag att hon såg för bedrövlig ut, så idag tog jag tag i det!

Lurvhunden!
Jag gjorde i ordning planteringsbordet som står i växthuset. Ett bord som har en bra arbetshöjd och så var det ju väldigt varmt och skönt i växthuset. Perfekt att stå där och trimma!

Hundtrimstuga
Det var ju som synes på bilden en hel del päls att plocka. Det var dock rätt lättplockat och Helga var snäll. Hon lade sig ner på sidan och sov medans jag plockade, så det var ju smidigt.

Hon gillar dock inte när man tar tassarna, svansen och framsidan av halsen, så det blev lite halvdant. Jag får nog fortsätta någon annan dag. Men hon blev så fin! Och så mjuk i pälsen! Fina taxen!

Nytrimmad:)

Fin-taxen!
Ikväll blir det lugnt. Vi var på kalas i torsdags och igår hade vi gäster. Idag vill jag bara gå och lägga mig när jag är trött, så vi stannar hemma och tar det lugnt idag. Ska faktiskt bli riktigt gött!

GLAD PÅSK!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar