Sidor

söndag 25 mars 2018

Cool Bosse

Idag vaknade jag upp till ett mycket dimmigt väder. Det gick knappt att se stallet från huset. Men dimma betyder vindstilla, så det är ok och SMHI lovade uppklarnande i sin prognos.

Jag fixade stallet i vanlig ordning. Nu börjar det bli lite sörjigt i hagen igen, men det är inte lika bottenlöst som i höstas. Jag längtar så efter tjälfritt så att det går att rida i paddocken igen!

Min hyresgäst och jag gav oss ut med hästarna. Bosse fick följa med även denna gång, eftersom Pelle fortfarande är lite upprörd över gårdagens älg-möte. Bosse kändes mycket lugnare idag än igår redan från början. Han gick väl och spanade lite, men skrittade lugnt och energiskt. Han stannade till lite vid grannens får som var på ett ställe där de inte brukar vara, men han var lätt att övertyga om att vi skulle gå framåt.

Eftersom det fortfarande finns snö och is i höglänt terräng häromkring tog vi en runda som jag nog aldrig har ridit med Bosse. Det var lite spännande att se hur det skulle gå.

Faktum var att det gick över förväntan. Vi travade lite på asfalten till en början för att Bosse skulle få ur sig lite energi och till skillnad från igår var han jättefin i traven och ganska lugn. Inget flängande med huvudet i alla fall.

Vi fortsatte trava när vi kom in på en grusväg och det gick fortsatt jättebra. Han tyckte att den räliga Faraon Seved (en träfigur som står intill vägen) var lite läskig, men gick förbi den. Vi travade vidare tills grusvägen tog slut och det gick väldigt lugnt och fint.

På vägen hem slappnade han faktiskt av så mycket att han kunde skritta på hellånga tyglar och gick mest och frustade. Jag är så himla nöjd med honom! Mer av detta lugna humör vill jag ha framöver!

Bosse i grådiset

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar