Sidor

söndag 18 mars 2018

Bosse uteritt

Efter Pelles promenad gav jag och Bosse oss ut på en tur. Jag hade planerat att rida i Obbhultskogen och misstänkte att där skulle vara lite snö och is, så jag slängde på honom broddarna. Åh, vad jag längtar efter vår nu! Och att is och snö försvinner överallt!

Han var väldigt lugn till en början. Helt annat än han har varit de senaste ridturerna, då det blivit en hel del ofrivillig vila. Vi skrittade på Obbhultvägen förbi grushålan och in mot skogen.

När vi skrittade upp för backen mot skogen taggade han till lite och blev lite piggare. Mycket riktigt var det snö och is när vi kom längre upp i skogen så broddarna behövdes verkligen.

Han blev lite spänd när vi kom längre in i skogen och han var lite tittig. Han fick trava lite och det gick hyfsat, men han var väldigt rädd vid Onde vrå av någon anledning. Jag såg en hel del älgspår (dock inte färska), så det kan vara så att det stod någon älg någonstans och lurade och att han kände av den.

När vi kommit förbi Onde vrå travade vi i vanlig ordning upp för backarna, men han var väldigt tittig och flängde hit och dit så jag valde att skritta istället. Vi kom upp på höjden och fortsatte slingan runt berget. Han var väldigt stissig och skulle hålla på och takta, vilket jag tycker är så jäkla irriterande! Och han slutade egentligen aldrig med det på hela vägen hem.

När vi var nästan hemma blev han skrämd av en häst som kom farandes i full galopp mot oss på grusvägen. Som tur var saktade ekipaget ner och vi kunde passera varandra. Bosse blev jättetaggad och skulle hoppa och studsa förbi. Tokhäst.

Det var först när vi skrittade upp för helvetesbacken som han blev någorlunda lugn. Då var han ju helt genomsvettig. Det såg ut som om vi hade galopperat oss igenom hela rundan. Tokiga häst! Jag hoppas att han lugnar ner sig sedan när de är ute på nätterna, för just nu tycker jag att han är lite väl jobbig. Han skyggar för saker som han aldrig bryr sig om annars så det är inte så roligt att trava och galoppera. Men, men det blir säkert lugnare snart...

Snöfritt hemmavid

Isiga vägar i skogen

Snö fläckvis och stundtals

Lite barmark i skogen också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar