Sidor

torsdag 30 januari 2020

Lite kämpigt just nu...

Alltså januari.... jag får nog utse årets januari till den tyngsta månaden på länge. Inte för att något särskilt hänt eller så. Det är bara det att det är så jäkla mörkt, grått och regnigt. Och jag är så trött på det!

Gå upp kvart i fem varje morgon, ut i mörkret, hemma igen på kvällen när det är mörkt. Titta ut genom fönstret på kontoret och se gråvädret (det man ser genom de igensaltade fönsterrutorna.

Energin tar slut framåt onsdagen och jag har de senaste veckorna trappat ner ridningen. Förra tisdagen orkade jag rida Bosse och gå med hundarna. När jag kom hem på onsdagen var planen att gå med hundarna och rida Pelle. Först prioriterade jag bort hundarna för att jag inte orkade och sedan orkade jag inte heller att rida. Jag slocknade i soffan vid sju på kvällen.

Det blir en väldig omställning att ha varit ledig i fyra veckor och varit jätteaktiv, snittat mellan 20-25000 steg per dag och sedan börja jobba och inte ens ha kommit över 7000 steg när jag kommer hem på kvällen.

Men jag har justerat lite, sänkt kraven på mina kvällsaktiviteter, endast rida en häst, springa de andra kvällarna. Och nu känner jag lite mer energi denna vecka. Kanske för att jag är ledig imorgon...

Eller för att jag har effektiviserat lite på morgnarna och kapat tid vilket har lett till att jag kan sova någon halvtimme längre. Det gör faktiskt en hel del för energin.

I måndags sprang jag en kort och lite snabb (för mig) runda. Min höft har ju plötsligt slutat att göra ont så det är så härligt att springa och att kunna springa med en mycket bättre teknik. Vovvarna var såklart med och de gillade att få springa.

Måndagsrundan
I tisdags kväll skrittade Pelle och jag bort till ridhuset. Han har jag faktiskt inte ridit sedan vi tränade för Charlotte senast utan jag har bara promenerat med honom. Han är ju väldigt trevlig att gå med, så han har fått utforska lite "läskiga" rundor.

Men han var väldigt lugn i tisdags och jag red lite travbommar och travhoppade små kryss. Det gick hur bra som helst och han tvekade inte för någonting. Dock var han lite knackig både i traven och galoppen. Han har väl blivit lite stel när han har fått stå. Så det är nog lite viktigt att försöka hålla igång honom lite mer regelbundet. Men vi har ingen brådska utan vi kan vänta in våren och de ljusa kvällarna då det blir lättare att hålla igång!

Tisdagsrundan

Min trötta häst

Igår skrittade Bosse och jag till ridhuset. Han var pigg i vanlig ordning och han var faktiskt inte så motvalls som han kan vara ibland. Det var endast i första galoppen som han bröt av och tappade bjudningen. Efter det var han fin.

Han fick travhoppa lite småhinder han också och det var så kul! Han var jättefin i galoppen och nu börjar det gå att jobba honom lite mer ordentligt. Så vi har också mycket att se fram emot i vår!

Onsdagsrundan
Idag kom jag faktiskt hem medan det fortfarande var ljust ute. Så härligt! Och för en gångs skull var det faktiskt uppehåll ute. Helt fantastiskt!

Jag tog in hästarna som var nöjda med att få komma in lite tidigare än de andra kvällarna denna vecka. Sedan gick jag in, bytte om till löparkläder och gick ut till hundarna. Gissa om de var lyckliga!

Vi sprang upp mot Flähult och planen var att springa i skogen där, men det dök upp en hund som jag inte ville passera då både Selma och Nelly är lite tveksamma och halvarga på andra hundar så jag svängde av och sprang istället tillbaka längs banvallen.

Det blev en bra runda även idag. Så skönt att få komma ut och få friskt luft och faktiskt få lite dagsljus. Jag tog det lite lugnare idag eftersom jag hade tänkt att springa lite längre. Nu blev det ju inte så mycket längre men jag sprang i alla fall upp för hela sista backen hem och det var länge sedan jag gjorde det senast. Det är ju så mycket lättare att springa när jag inte har ont!

Torsdagsrundan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar