Sidor

söndag 19 januari 2020

Regnig lördag

Förmiddagen ägnade jag åt att städa huset denna lördag. Skönt att få det gjort! Inget kul jobb, men jag lyssnar alltid på ljudbok så det gör ju arbetet lite enklare. Det är i alla fall gött att ha ett städat hus!

Det tog lite längre tid än jag hade tänkt så jag valde att gå en promenad med Selma och Pelle. Pelle är ju så snäll att gå med och jag tyckte att han kunde få ta det lite lugnare efter en ganska intensiv vinter såhär långt.

Pelle var pigg till en början och det gick väldigt bra att gå med dem, även om Selma drog på rätt bra framåt. Det kom lite små regnskurar på oss då och då, men inte så att vi blev jätteblöta.

Vi gick upp i Linneskogen och genom Gamlens, vidare över Hagakullen och sedan ut på Tvååkersvägen för att ta banvallen hem. Det var lite jobbigt på Tvååkersvägen då det kom några riktiga dårar som körde förbi alldeles för fort. Jävla idioter!

När vi sedan kom in på banvallen trodde jag att allt var lugnt, men då kom det en dåre körandes där också. Det är ju knappt en farbar väg där! Och så jäkla onödigt! Jag fick baxa av Pelle från banvallen så att bilen kunde passera. Därefter var i alla fall allting lugnt och vi kom hem lugnt och fint.

Pelle var väldigt lugn, men ändå pigg och framåt. Han blev lite skraj vid Gamlens när det kom en ardenner farandes alldeles intill oss. Annars var han väldigt lugn hela vägen. Han tyckte kanske att det var mysigt att få promenera lite som omväxling.

Näst på tur var det Bosse som skulle få en lite längre uteritt. Det regnade mer ihållande när vi kom ut, så trenchcoaten fick jobba hårt på att hålla mig torr.

Ibland avtog regnet och det ljusnade lite och såg ut som om det skulle lätta bara för att börja regna igen och mer.

Vi red upp i Obbhultskogen. Bosse var lite spänd redan från början där upp av någon anledning, vet ej varför. Kanske för att det är vildsvin i faggorna. Han fick i alla fall trava på en hel del för att vi skulle hålla värmen och komma hem innan det blev helt mörkt ute.

Vi galopperade upp för backarna i skogen och han var jättefin. Dock blev mina lädertyglarna snorhala i regnet så det var lite svårt att fånga in honom och komma tillbaka till trav. Men det gick bra i alla fall och det blev en runda med mycket trav och en hel del galopp.

På vägen hem regnade det rätt rejält och det började bli blött om händerna så vi ville nog båda hem så snabbt som möjligt. När vi kom hem var jag blöt längs övre delen av benen där regnet hade lyckats komma in under trenchcoaten tack vare blåsten, annars var jag faktiskt rätt torr ändå med tanke på förutsättningarna. Det hann nästan bli mörkt också innan vi kom hem, men vi klarade oss precis. Nu är det faktiskt hyfsat ljust ända fram till klockan fem, även om det är regnigt och grått ute.

Regnigt och nästan mörkt

Två dränkta filurer
Jag är så jäkla trött på detta regnande nu! Jag vill ha sol och uppehåll! Eller i alla fall kallt och snö! Men vi närmar oss våren allt mer och det märkt, det känns jäkligt skönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar