Sidor

onsdag 8 januari 2020

Tillbaka!

Idag började jag dagen efter stallet med ett pass på crosstrainern och lite styrketräning med mina TRX-band. Riktigt skön start på dagen!

Sedan åt jag frukost och så gjorde jag lite ärenden i stan innan jag gick ut och hämtade hästarna för att rida Bosse en runda.

Det stod skogsrunda på schemat idag och jag tänkte rida upp till Bexells stenar och sedan vidare förbi Valasjön och runt alltihop. Det är den längsta rundan för Bosse sedan han blev skadad i maj.

Till en början var han normal i skritten men när vi kommit en bit på Ryenvägen ville han plötsligt inte gå framåt när jag bad om trav. Han var riktigt sur och jag fick ägna en del tid åt att övertala honom. När han väl travade gjorde han det bra och då var det inga problem med framåtbjudningen.

När vi kom fram till grinden var den tack och lov öppen så det var bara till att passera. Efter att jag hade lyckats övertala Bosse om att vi verkligen skulle passera den. Därefter var han pigg upp i skogen och ville trava mer. Men han blev lite trött i uppförsbacken efter ett tag och han fick skritta lite.

Upp i skogen!
Vi fortsatte vidare ut på grusvägen som ledde oss till Bexells stenar. Där ville Bosse galoppera och det fick han. Lite vingligt var det och han kikade på saker hit och dit. Han var väldigt pigg och framåt, så det var kul!

Piggelinhäst i Bexells skogar
Vi tog oss vidare i trav och lite galopp igen och sedan var det den vanliga galoppbacken. Bosse har inte glömt var vi galopperar någonstans! Han tyckte att det var så kul och han drog verkligen på stundtals och jag försökte hålla in honom så att det blev lite mer kontrollerat.

Skritt uppe på berget
Vi traskade ner mot sjön lite försiktigt då det lutar bra. Får alltid känslan av att rida ner i sjön när jag skrittar ner i den sista backen.

Ner i sjön
När vi kom ner till sjön ville han återigen springa och fick trava. Han var lite spooky vid sjön men när första uppförsbacken började han att galoppera. Vi galopperade förbi porlande vattendrag och jag fick driva på honom för att han inte skulle springa av vägen. Men energin var det inget fel på och inte heller orken. Han blev ju inte ens trött! Helt otroligt!

Vi fortsatte in i Obbhultskogen och plötsligt började det att regna! SMHI spådde sol, verkligheten var regn. Och jäklar vad kallt det blev när jag inte var utrustad med vattentäta kläder!

Vi råkade också ut för ett nedblåst träd som låg över vägen. Vi fick rida runt det då Bosse tyckte att det var läskigt så jag vågade inte tvinga över honom med risk att han skulle trassla in sig i grangrenarna.

Road block
När vi var där uppe i skogen så började det att ösregna. SMHI hade lovat solchanser, men verkligheten såg helt annorlunda ut. Jag hade ju inga regnskyddande kläder så jag blev rätt nedkyld. Det var närmare åtta plusgrader när jag gav mig ut och jag funderade faktiskt på ifall jag skulle ha långkallingar eller ej. Lyckligtvis tog jag på mig dem och även om jag var rätt varm i början av ridturen var jag glad över alla kläder jag hade på mig när det började regna.

När vi stack upp i Linnarpsskogen började det faktiskt att bli lite luckor i molntäcket men då var solen på väg ner så då fick vi ändå inte så mycket nytta av den.



Luckor i molntäcket.
Det var i alla fall otroligt kul att vara ute med denne pigge häst idag! Och för första gången sedan han blev skadad börjar jag känna att han är tillbaka i god gammal form igen! Nu har han styrkan, konditionen och orken och nu kan jag börja jobba honom och ställa lite mer krav. Även lägga in lite markarbete med bommar och mindre hinder. Så himla kul!

Åtta månader har detta tagit och vi behöver göra ett ordentligt jobb med galoppen framöver för att få den där den var när han blev skadad då vi jobbade med registret i galoppen och var inne och nosade på galoppombyten. Det känns lite avlägset nu, men vi är nog snart där!

Dagens runda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar