Sidor

söndag 30 juni 2013

Långpass i Åkulla (repris)

Som vanligt på söndagar, var det idag långpass-dax. Jag tyckte att förra veckans runda var såpass kul att springa att jag valde att köra en repris på den idag. Selma fick följa med. Det var svalt ute, endast 13 grader så jag valde faktiskt att springa i långtights och jacka. Det var precis lagom mycket att ha på sig. Jag hade frusit annars.

Det var betydligt lättare att springa utan det där jämrans vätskebältet. Det behövdes verkligen inte heller idag. Jag kände inget behov av att dricka under turen. Kanske är det så att man dricker när man har dricka med sig och klarar sig utmärkt när man inte har något med sig.

Jag fick bromsa Selma lite i början, men vi höll ändå ett mycket bra tempo. Ändå kändes det lätt att springa. Just den här rundan lutar lätt hela vägen upp till 8 km, sedan blir det riktigt kuperat med många uppförs- och nedförsbackar. Efter ca 12 km börjar det luta nedåt när man vänder hemåt och sedan är det bara två uppförsbackar kvar innan och efter grushålan innan man är hemma.

Idag lyckades jag till och med öka farten på slutet av rundan och de fyra sista km sprangs under 6 minuter eller precis runt. Ändå kändes det inte som att jag sprang särskilt snabbt. Medeltempot totalt över rundan blev 6:12 att jämföra med förra veckans 6:32. Men som sagt, några grader kallare och utan vätskebälte gjorde säkert sitt till för att sänka tempot. Men jag är mycket nöjd med det här passet! Kändes riktigt bra och kul att springa! Även på slutet!

Selma sprang på bra och var pigg hela vägen. Jag är väldigt imponerad av henne! Visst är hon trött nu, men hon höll faktiskt ett jämnt sträck på kopplet hela vägen utan att dra för mycket och hon var knappt andfådd när vi kom hem. Duktig vovve!
Selma och jag in action!
Jag tvingade Älsklingen att ta kort på mig också när vi sprang. Tyvärr blev detta enda någorlunda bra bilden. De andra blundade jag på. Selma syns knappt och jag ser väldigt plågad ut (vilket jag inte var) men det är väl såhär vi ser ut:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar