Sidor

söndag 9 juni 2013

En stapplig häst och en envis...

Igår red jag alltså ut på Pelle med min hyresgäst och hennes ponny. Vi började skritta mot Linnarp och till en början trodde jag att det var något allvarligt fel på Pelle. Han stapplade fram, det kändes ungefär som att sitta på en kamel. Han såg väldigt konstig ut när han gick enligt hyresgästen som red bakom och så stannade han till och hostade som om hans sista stund var kommen.

Jag såg framför mig hur det var dags att beställa nödslakt. Men efter ett tag rättade han till sig och på slutet skrittade han riktigt normalt. Nog för att han kan vara stel ibland, men det här var något helt otroligt, något jag inte har varit med om tidigare.

Men när jag släppte ut hästarna i hagen igen insåg jag att jag inte hade behövt oroa mig... För då skulle det minsann springas rundor och hoppas runt och sparkas bakut. Ja, min häst är en utmärkt skådespelare...

Även herr Bus fick lite träning. Den här gången i paddocken. Jag red honom på det tvådelade tränsbettet, som jag inte är helt nöjd med, då han inte reagerar lika snabbt på det. Dock är vi ju i början av hans utbildning fortfarande (kommer vi någonsin ur det???) så det kan ju bero på att han inte är tillräckligt välriden ännu.

Det blir lite väl mycket dragkamp och det gillar jag inte. Dock går det att släppa honom emellanåt och hitta ett bra stöd i munnen. Men han får sina ryck och skjuter bogar hit och dit, vägrar röra sig framåt och lite annat bus. Jag red mycket övergångar skritt-trav-skritt-halt och tränade lite galoppfattningar. Han är ju pigg och framåt och tycker att det är kul att få komma ut.

Vi avslutade med en skrittrunda (som gick i 120 knyck) för att varva ner. Det blev inte så mycket till nedvarvning, men sådan är han, herr Bus!

Det var gött att få rida båda hästarna igår iaf, ska försöka motionera herr Bus idag för att se om det blir bättre. Båda hästarna är lite sommartrötta nu när de går ute dygnet runt och Pelle har faktiskt blivit lite rund om magen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar