Sidor

torsdag 6 juni 2013

Friskusloppet 2013

Idag var det dags för Friskusloppet i Varberg. 10 km hade jag framför mig. det var lagom varmt och blåste vid havet så att kroppen höll sig sval. Älsklingen var med och supportade (eller ja, han ropade "öka" när det var en km kvar, VÄLDIGT peppande...) och vaktade mina grejer.

Första kilometern gick väldigt lätt och jag öppnade i 5:20, så jag sänkte tempot lite på den andra kilometern. När 5-kilometersloppets vändning kom tänkte jag att jag skulle sprungit 5 km istället, men fortsatte ändå att springa på. Det kändes bra hela vägen bort till vändningen, sen kom MEDVINDEN och VÄRMEN! Det blev helt otroligt varmt och solen stekte ordentligt.

Som vanligt började det bli riktigt jobbigt vid 7 km och framåt åtta började jag bli yr och funderade på att bryta. Men nej, jag kämpade på hela vägen in i mål, fick hålla mig i målfållans stolpar för att ta mig därifrån, men jag fixade det!

Det kändes ändå som om jag fixade värmen rätt bra ändå idag, tidigare har jag ju inte kunnat springa under 7-minuterstempo i värme, så detta var ju en klar förbättring. Och det är jäkligt jobbigt att springa en mil. Så är det bara!

Klockan stannade på 57:18, den officiella tiden var säkert något långsammare eftersom det var startpistol och inga tidtagningschip. Jag är nöjd iaf. Det var ett bra snabbdistanspass och jag tyckte att jag sprang detta loppet bättre än jag sprungit mina tidigare millopp.

Nästa lopp blir Varbergsloppet den 13:e juli, antagligen blir det apvarmt, men nu har jag ju 5 veckor på mig att träna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar