Sidor

onsdag 13 februari 2013

Köp svenskt(märkt) kött!


Det är väl knappast någon som har missat "hästkött-skandalen" som det rapporterats om den senaste veckan. Jag tycker att detta är oerhört intressant. Att äta eller inte äta hästkött är en väldigt känslig fråga i Sverige, framför allt bland hästfolk. Man äter inte sina vänner. Man avlivar dem hemma och kör dem till krematoriet, man sätter dem inte levande på en lastbil som går till ett slakteri där de blir avlivade, alternativt körda i långa transporter utomlands eftersom det inte finns någon marknad för svenskt hästkött här hemma.

Jag är väldigt noggrann med vad jag köper för kött. Jag har ALLTID köpt svenskmärkt kött även om jag inte alltid tror på att det verkligen är kött som kommer från Sverige. Hur svårt är det egentligen att fuska med märkningen? Det måste ju bli betydligt bättre marginaler om man köper in billigt utländskt lågkvalitets-kött och säljer det som högkvalitativt svenskt kött.

Men jag gör så gott jag kan. Jag kommer nu att köpa allt vårt kött från Årnäs istället för på ICA (som redan har ett antal köttskandaler i sin ryggsäck). Nästa steg är väl att skaffa en gris och en ko hemma så att man vet vad det är man får för kött.

Jag äter inte heller gärna på restaurang, eftersom jag misstänker att det finns få restauranger i Sverige som serverar svenskt kött eller ens serverar det som står på menyn. Kanske är det billig åsnefilé istället för oxfilé som man får på tallriken.

Anledningen till att jag väljer att köpa svenskt kött är för att det är en enorm skillnad på svenska djurs (och bönders) villkor jämfört med andra länder.

I Sverige är det via djurskyddslagen reglerat att djur ska ha tillgång till bra foder, de ska få vistas utomhus, de ska kunna ligga ner och sova på mjuk bädd, de ska inte behandlas med steroider och stora mängder antibiotika och andra mediciner för att växa snabbare och hålla sig friskare. Det är även reglerat hur stora djurens utrymmen där de lever (t.ex. bås, box hage) skall vara för att de ska kunna leva på ett bra sätt innan de blir mat.

Många av dessa regler finns inte i resten av världen. Man behöver inte åka längre än över Öresundsbron för att finna helt andra regler gällande djurskötsel och medicinsk behandling (det är t.ex. bara några år sedan det blev lag i Danmark på att grisar ska ha strö i sina bås och slippa ligga direkt på betonggolvet).

Detta påverkar inte bara kvaliteten på köttet, utan även böndernas villkor. Det är betydligt mer kostsamt att bedriva djurproduktion i Sverige än i resten av världen, det behövs större utrymmen, mer strö, mer foder, mindre tillväxthormon används vilket gör att det tar längre tid att föda upp ett slaktfärdigt djur. Därför kostar också det svenska köttet mer. Jag betalar gärna för att veta att det djur som ligger på min tallrik har mått bra när det har levt och att det är hyfsat "fritt" från konstiga mediciner som kan påverka köttets kvalitet och i slutänden kanske även kan påverka min kropp.

Så till den dära "hästkött-skandalen" då. Varför blir det såhär? Jo, vi konsumenter vill betala så lite som möjligt för de produkter vi köper. Och det kanske inte spelar så stor roll om det gäller varor där inte djur är inblandade, men när det gäller kött, är det verkligen priset man ska fokusera på? Är det verkligen viktigast att det vi äter och som tas upp av våra kroppar är billigt i första hand? Borde det inte vara viktigare med kvalitet? Borde man inte fundera över varför den svenska oxfilén är dubbelt så dyr som den från Sydamerika som dessutom rest över halva jordklotet? Eller hur det kan komma sig att det blir billigare med 7 mellanhänder, som i Findus-fallet, än att stoppa riktigt kött i maten och producera i Sverige?

Jag tycker det är bra att det här köttfusket kommer upp till ytan och diskuteras. Jag hoppas verkligen att många konsumenter tänker till innan de väljer "billigt" kött. Man får vad man betalar för!

Glada djur som får vara ute = gott kött!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar