Sidor

söndag 17 februari 2013

Bra fart idag!

Idag blev det ett kortare långpass som jag lade in lite 1km-intervaller i. Selma var med och vi började med att jogga lugnt i 2 kilometer innan vi sprang på första intervallen. Den gick bra (5:42 trots att jag inte tog i alltför mycket) och jag sprang en lugnare km innan jag ökade farten igen.

Andra intervallen gick verkligen över förväntan och stannade på 5:21. Därefter lugnt tempo igen och upp för en ganska lång och seg backe. Pulsen var därför lite högre när jag gav mig iväg på tredje intervallen som även den gick över förväntan. 5:28 slutade den kilometern på.

Efter tredje intervallet var det nedförslut och pulsen gick snabbt ner igen och jag ökade farten igen. Eftersom banvallen var i dåligt skick rent underlagsmässigt med packad snö fick den fjärde intervallen bli den sista. Jag tog i lite på slutet och landade den på 5:18.

Efter det blev det lugn jogg hemåt där banvallen sög ut den sista musten ur mina ben och jag slutade springa efter 12 km. Då hade jag bara drygt en halvkilometer (uppförs) kvar och jag valde att gå hem. Även på hemvägen var underlaget förrädiskt med många hala partier. Jag hade inte Icebugsen på idag, för jag visste att det skulle vara bar asfalt större delen av passet.

Jag är väldigt nöjd med dagens pass. Jag sprang milen på 58:34, vilket bara är 10 sekunder långsammare än när jag sprang Prinsens minne i augusti! Detta bådar verkligen gott inför Seedningsloppet i Helsigborg om fyra veckor.

Planen fram till dess är mer 1km-intervaller för att öka uthålligheten och hitta ett bra tävlingstempo. Det känns ju inte särskilt omöjligt att slå mitt milrekord, med tanke på hur bra det gick att springa idag!

Såhär trött blir man efter ett träningspass med Matte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar