Sidor

onsdag 27 juni 2018

Ridtur i Åkulla

Idag hade Bella och jag bestämt oss för att lasta Bosse och Caddan i släpet och dra till Åkulla friluftsgård för att rida en runda i de fina skogarna.

Jag har spanat in Bosses skor noga det senaste nu och hoppats att de skulle sitta kvar tills idag så att vi kunde rida öht och lyckligtvis satt faktiskt alla skor kvar när jag hämtade honom och Pelle i hagen. Hovis kommer ju imorgon, så det var verkligen bra! Framskorna har ju suttit på nåder den senaste tiden eftersom han har slitit dem så att sömhuvudena knappt finns kvar och därför har de blivit rätt glappiga. Men jag har knackat till sömmen varje gång jag har ridit, så det har hållit sig bra.

Vi gjorde i ordning hästarna och lastade dem. Jag började med Bosse och trodde att han skulle gå in själv, som han gjorde tidigare, men nej, han behövde ha mig till att gå före. Det som är bra är att i alla fall står kvar när han väl har kommit in så det går lätt att stänga om honom.

Caddan gick bara rätt in med Bella, så det blev en smidig lastning och vi kunde åka iväg mot Åkulla.

Bosse i släpet
Det var helt folktomt där, men jag valde ändå att parkera vid Skidalliansens hus så att vi skulle slippa korsa vägen.

Vi red bort längs banvallen och det var en underbar kväll. Soligt och varmt, men ändå lagom. Inte många insekter heller konstigt nog. Vi började med skritt och efter ett tag travade vi.

Jag hade kollat ut en ny väg för mig och var lite osäker på exakt var vi skulle svänga av. Men innan jag hann tänka så mycket hörde jag hur Bosses sko började låta och han snubblade till. Plötsligt låg skon där på vägen. Jaha, det var det.

Bella hoppade av och gav mig skon så fick jag rida vidare med den i handen. Men det gick bra. Och Bosse verkade inte märka att han hade tappat någon sko.

Vägen som jag hade valt var riktigt fin! En sådan där perfekt skogsväg med perfekt underlag. Det blev en del trav och även galopp. Så härligt!

Det gick upp och ner och vägen slingrade sig fram och tillbaka och det var så fint! Vilken lyx att ha detta så nära hemmet!

Vi var ute nästan exakt en timme och allt gick bra. Bosse gjorde dock några bocksprång i galoppen, den tokiga hästen:).

Även lastningen efter ritten gick bra och vi kunde åka hem i lugn och ro. Duktiga pållar!

Fin stig!

Den tappade skon!
Bosses hov var lite uppfläkt efter ridturen, men jag tror att Hovis ska få ordning på den imorgon. Dock får vi nog boka in en tid om sex veckor. Sju veckor har det gått nu och skorna har varit jätteslitna de senaste två veckorna, så vi behöver minska perioden för att han ska kunna hålla sina hovar hela och fina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar