Sidor

torsdag 7 juni 2018

Morgonträning

Jag har faktiskt varit lite morgontrött denna vecka. Fast det är ju en fantastisk vecka med tanke på att jag endast har jobbat två dagar (måndag och tisdag) och igår kunde njuta av ledighet tack vare nationaldagen och också passade på att ta ledigt de efterföljande klämdagarna.

Så när jag vaknade strax innan sju i morse ville jag egentligen sova vidare. Men så var jag ändå sugen på att rida Bosse i paddocken lite. Det har ju inte blivit någon ridning sedan lördagens tidiga morgonpass så han behöver verkligen trimmas lite. Så jag gick upp!

Jag lade ut lite bommar i paddocken, fyra travbommar för att han ska lära sig att lyfta på tassarna och en bom på andra långsidan och en på bortre kortsidan. Fortfarande fokus på galopparbetet.

De var i övre delen av sommarhagen så det tog lite tid att hämta honom. De andra hästarna hakade på i vanlig ordning.

Medan jag gjorde i ordning Bosse kom fiberföreningsmannen och en grävmaskinist som skulle kika på hur de ska gräva fram fibern till oss. ÄNTLIGEN! De började gräva i vintras, men sedan dess har de väntat på större grävmaskin och nu är den äntligen här! Det ska bli så gött att dels få fiber, snabbare och stabilare bredband, dels få ner alla elledningar i marken så att vi slipper se alla luftledningar som går här kors och tvärs.

Klockan hann bli närmare halv nio innan vi kom ut i paddocken och då var det varmt! Bosse var lite tramsig längs ena långsidan. Han var "rädd" för något, kan inte säga vad och ville inte gå där så jag fick korta in tyglarna och driva på honom och jobba honom med en gång för att få honom att gå fram.

Men annars var han faktiskt riktigt fin idag! Så lätt att flytta sidledes, lätt att styra och han tog galoppskänklarna så klockrent! Fick till en riktigt fin fattning i höger galopp där han nästan satte sig på baken och fattade galoppen. Han galopperade på fint. Jag började i det lätta varvet idag (höger) och då gick det bra med en gång så då blev det inte så mycket tjafs, utan han kunde galoppera på och jag kunde bryta av. Superfin var han!

Dock började han slänga med huvudet upp och ner lite grann, men det slutade han med när jag ställde mig i lätt sits. Så då fick han galoppera på istället.

Han travade också jättefint över travbommarna. Jag lät honom trava i lite högre tempo och så rättade han sig själv så att han kom bra in. Känns riktigt bra!

Efteråt fick han en rejäl och välbehövlig dusch och sedan tackade han genom att rulla sig i dammet i hagen:)

Varmt i sandlådan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar