Sidor

onsdag 13 juni 2018

25 år som hästägare

Idag är det 25 år sedan jag blev hästägare! Helt otroligt vad tiden går!

Min allra första häst som kom hit till gården den 13:e juni 1993 hette Kepsen och var ett halvblod på 18 år som hade fått för mycket mat och för lite motion och därför hade ont i ett bakben. Ingen trodde väl att den hästen skulle överleva det året. Men jag red igång honom i ösregnet den där sommaren då det endast var uppehåll en dag och det var midsommardagen, resten av sommaren regnade det oavbrutet. Men vad gjorde det, jag hade ju en häst! En häst som jag lade all tid jag hade på.

Han kom igång och blev ohalt och fräsh och jag fick nog närmare tio år tillsammans med honom innan han blev så gammal att jag blev tvungen att avliva honom. Han var en snäll häst som hade en del hyss för sig. Kunde stegra på kommando och kunde även skrämma folk med sitt stegrande. Var aldrig rädd för någonting förutom vita ensilagebalar.

Ett halvår efter att jag fick Kepsen så köpte jag en fd travare som hette Vigge Speed. Och nog hade han speed alltid. Han var livrädd för precis allting och jag var tvungen att ha bomull i öronen på honom för att överhuvudtaget kunna rida honom någonstans. Han var snäll men sååå rädd! Det blev ett antal skenturer på honom, men ibland gick det bättre.

Vigge till vänster, Kepsen till höger
När Kepsen hade avlivats köpte jag ännu en fd travare som hette Nettan Bowl. Hon var betydligt lugnare och jag minns att jag hoppade en del med henne. Efter ett tag hörde en föregående ägare av sig och ville köpa tillbaka henne så jag sålde. Jag ville ha en mer ridbar häst, ett halvblod.

Så jag tog en unghäst på foder. Joker hette han. Fux. Jättesnäll häst som jag fick kämpa länge med för att få honom till att gå in i en transport. Men efter mycket enträgen träning kunde jag till sist lasta honom utan att behöva gå in i transporten själv.

Jag red in honom och tävlade lite grann i hoppning och dressyr. När jag ville köpa honom ville ägarna ha ett orimligt pris så jag började leta efter en annan häst istället och lämnade tillbaka honom.

Joker
2006 föddes Bosse och han flyttade in till oss strax innan jag lämnade tillbaka Joker. Vi hade då även Rover som var Elinores ponny så ett tag var där tre hästar i stallet i Himle.

Bosse som nyinriden treåring
2007 köpte jag efter en hel del letande äntligen Pelle. Och de där två grabbarna har jag ju kvar. Kanske blir det någon mer häst när Pelle har gjort sitt. Fast just nu tycker jag att det räcker att rida en häst. Det tar ju inte riktigt lika mycket tid... Men jag hoppas att Pelle snart går att rida igen, det hade varit så kul att få igång honom igen!

Pelle och jag på FORF för många år sedan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar