Sidor

lördag 3 mars 2012

Dagens träning!

Idag har jag alltså testat min nya Garmin-klocka. Klockan hade inga problem med att hitta satelliter, vilket jag har sett andra GPS-klockor ha problem med, det kan ju ta flera minuter för vissa modeller.

Det planerade passet var 10 km långpass i lugnt tempo, så jag ställde helt enkelt in klockan på att jag skulle springa 10 km och sedan räknade den ner. Det var helt fantastiskt roligt att hela tiden kunna följa hur långt jag sprungit, vilket tempo jag höll, hur långt jag hade kvar att springa. När jag nästan var färdig med passet insåg jag att jag även kunde följa pulsen och tiden genom att ändra vyer på klockan.

Till en början gick det superlätt att springa, de fyra första km kändes superlätta och den andra avverkades på 5:56 och den fjärde på 5:54 min. Jag har ju hela tiden trott att jag springer extremt långsamt, legat runt 7 min/km, men det stämmer ju inte. Detta passet skulle ju gå i lugnt tempo så jag sprang nog lite över förväntan. När jag kommit in på den 5:e km kom det en riktig mördarbacke som sänkte mitt tempo rejält, samt gav mig håll och när jag hade sprungit 5 km gick jag 500 m för att bli av med hållet.

Det hjälpte och jag kunde springa vidare. Men den 6:e km fick ett tempo på 7:25, vilket iofs inte var så tokigt med tanke på att jag gick halva. När jag sprang banvallen hem igen lutade det svagt uppåt. Jag hade nog gått ut lite för optimistiskt i början och här började det kännas av ordentligt i kroppen. Så de sista km blev strax över 6 min-tempo.

För att sträckan skulle bli 10 km och jag skulle slippa springa i de sista mördarbackarna upp mot gården, vände jag på banvallen och sprang lite extra så att de tio km var avslutade nere vid Örabäcken. Helt perfekt, en go backe nedför det sista.

Jag är lite förvånad över att jag lyckades hålla ett såpass bra (med mina mått mätt) tempo, jag har hela tiden upplevt mig som en långsam löpare. Men detta betyder ju att jag lätt springer milen under 60 minuter i dagsläget, även om jag får kämpa lite för att klara distansen.

När jag kom hem var det bara till att sätta i ANT+ sticket i datorn så skickade klockan över träningsinformationen automatiskt till datorn och Garmin Connect, helt fascinerande!



Det går även att exportera en tabell med en massa uppgifter till Excel, dock fungerade detta inte så bra, då all information lade sig i en ruta istället för att det blev en snygg tabell automatiskt. Det tar alldeles för mycket tid att sitta och göra iordning det.

Men hittills är jag mycket nöjd med min Garmin-klocka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar