Sidor

fredag 5 februari 2021

Första februariveckan!

Då har första arbetsveckan i februari passerat! Jag är faktiskt ledig denna underbara soliga vinterfredag och det var så skönt att få vakna utan väckarklockan även om jag var klarvaken vid kl 6.

Tidigare i veckan har jag haft lite energiproblem. Jag har varit duktig och tagit mina lunchpromenader med hundarna, jag har jobbat lite med hästarna, men någon kväll har energin bara varit borta och det har varit soffläge. Jag gillar inte när jag hamnar i det läget, men idag känns det som om energin är tillbaka i alla fall!

I tisdags tog Bosse och jag vår första uteritt efter jobbet för detta år. Så härligt! Trots att klockan hann bli lite efter fyra innan jag kom ut så hann vi ta en runda på ca 45 minuter, klockan var närmare kvart i sex när vi kom tillbaka och vi hade fortfarande dagsljus. Så underbart! Det märks verkligen att dagarna blir längre snabbt nu!
Uteritt i solnedgången


Fortfarande ljust kl 17:45!


Härligt soliga och ljusa dagar!


Min fina gård!

Kalle har jag ju valt att fokusera grundarbete från marken med. Det är inte för att jag inte tycker att han är rätt arbetad, utan för att jag vill hitta en bra connection med honom själv så att jag har en lugn häst att jobba vidare med framöver. Jag tror att om han hittar ett lugn i sig själv så kommer allting att bli mycket lättare både för honom och för mig.

Så igår gjorde vi lite ledningsövningar i paddocken och han var så nervös och full av energi! Han var precis överallt och ingenstans! Han var inte fokuserad på mig överhuvudtaget och själva passet gick väl inte lysande. När jag var klar med honom och skulle hämta täcket fick han panik och slet sig inne i stallet. 

Jag märkte ju att han hade väldigt mycket energi och just nu kan de inte springa något vidare i hagen då underlaget är så himla ojämnt, så jag tänkte att det kanske vore på sin plats att gå till ridhuset och låta honom springa av sig lite grann.

Så efter att ha städat huset lite snabbt gav jag mig ut för att hämta honom i hagen. Han var rätt spänd idag också, men stod i alla fall snällt medan jag broddade honom. Vi skrittade bort till ridhuset i solen och kylan (-15 grader i morse, runt -8 nu). Han var väldigt spänd hela vägen och tittade på i princip allting. Jag var rätt glad över att jag inte satt på hans rygg...
Min vackre energiske häst!

Det var rätt skönt att få komma in i ridhuset och få lite mjukt underlag under fötterna, tyckte även jag. Vi skrittade först runt lite grann. Det låg en massa nya bommar överallt, så dem gick vi över några gånger.

När vi skrittat en stund tog jag loss tyglarna från tränset och lät honom gå iväg lös. Det tog inte lång tid innan han började springa runt. Trav och galopp runt runt. Han hoppade över bommarna några gånger utan min påverkan, så jag tänkte att jag lägger upp hinder. Dem ville han inte hoppa... Busiga killen!

Han galopperade på en stor åtta och gjorde perfekta galoppombyten på medellinjen, men gick också en hel del i korsgalopp. Något obalanserad emellanåt alltså. Men det blev ett riktigt bra pass för honom, han fick springa runt och hoppa och studsa, vila lite, sedan var han så mycket lugnare och rörde sig mycket mer avslappnat. Han kom också fram till mig och gosade lite innan jag släppte iväg honom igen.

Jag har egentligen aldrig haft en häst lös i ett ridhus på det viset, men jag tycker att det var riktigt bra för honom att få röra på sig lite mer ordentligt. Han var så mycket mer avslappnad när vi gick hem och när vi kom tillbaka till stallet.

När jag kände igenom honom i kroppen var han så mycket mer avslappnad och var så mycket lättare att jobba med. Det kändes som ett riktigt bra pass idag, kul att han blev så avslappnad och härligt att få känna connection med hästen från marken!

Så arbetet fortsätter med honom. Han ska få två pass till i helgen med grundarbete här hemma så hoppas jag att han ska kunna slappna av mer. Kul med lite framsteg!
Fin trav!


Lugn och fin kille efteråt!

Här kommer lite film också!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar