Sidor

söndag 14 februari 2021

Bosses vecka

Andra veckan i februari har ny swischat förbi och vintern håller i sig! Numera är det normalläge med kalla morgnar runt 15 minusgrader, ständigt bärande av varmvatten från källaren till hagen, till boxarna. Jag hade gärna haft en varmvattenberedare i stallet! Det hade verkligen underlättat och sparat tid! 

På något sätt har jag nu vant mig vid kylan och jag kan inte påstå att jag fryser så mycket. Men jag har ju lagt väl investerade pengar på bra kläder och det har jag definitivt nytta av nu!

Törstiga hästar som gillar varmt vatten!

Bosse fick vila i måndags, men i tisdags var jag i ridhuset och red lite dressyr med honom. Jag har även jobbat honom från marken och jag vet inte om det är det arbetet som redan har gett effekt, men han har blivit en gladare och mer avslappnad häst! Inte för att han har varit särskilt spänd innan, men jag märker att han har fått en helt annan balans i kroppen. Så häftigt!

Han kan numera bära sig i galoppen i båda varven, jag kan rida honom med mycket mindre hjälper och han jobbar så himla fint i formen hela tiden! Han fattar galopp när jag ber honom och i högervarvet kör han inte längre ner huvudet på samma sätt i avsaktningarna, förrän han blir trött. Det är otroligt kul att rida honom nu!

I torsdags skulle vi ha hopptränat, men då det var under tio minusgrader förutspått valde Charlotte att ställa in träningen och jag hade en lite sämre dag så jag valde soffan efter en hundpromenad i skymningen. 

Igår kom jag så äntligen ut med honom igen. Jag hade först planerat att rida till Bexells stenar och Valasjön, men Åkulla-skogarna är fulla av folk nu dessa underbara vinterdagar och jag kände inte för att behöva möta en massa folk överallt och inte kunna galoppera på. Men då kom jag på att det var länge sedan jag red i Skärteskogarna, så vi styrde kosan däråt istället.

Bosse var så himla pigg! Han ville bara framåt hela tiden och var inte nöjd med att skritta! Men vi tog det lite lugnt, grusvägen mot skogen var ju rätt hård så den var inte optimal att trava på. När vi svängde upp i skogen upptäckte jag att vägen tyvärr var plogad, så trist! Men jag hoppades att inte hela varvet skulle vara plogat och mycket riktigt, vi kom snart in på en väg med snö, även om där var bilspår så var det rätt mycket snö i mitten, eller i alla fall tillräckligt för att kunna få ett bra underlag att galoppera i.

Han for glatt iväg i galopp och han höll i galoppen så bra. Han valde också att fatta höger galopp när jag bad honom och den var så fin! Det är som att det har blivit lättare för honom att galoppera nu när han är så mycket mer avslappnad. Det var verkligen så härligt att galoppera upp för backar och längs den fina snöbeprydda vägen! Tiden bara flög förbi och jag funderade på ifall jag skulle vända och ta ett varv till fast åt andra hållet. Dock var det rätt sent på eftermiddagen och solen började gå ner så jag insåg att jag inte skulle hinna med det, men det blev ändå en bra och tuff runda för honom.

Men han blev inte tröttare än att han drog på rätt bra hemåt igen, ville trava på grusvägen. Han fick vänta tills vi kom till en åker där vi kunde trava lite i alla fall. När solen gick ner försvann också all värme och det blev rejält kallt, men som sagt, bra kläder gjorde att jag inte frös nämnvärt!

Klockan hann bli över halv sex innan vi kom hem, så jag var inte klar i stallet förrän närmare halv sju. Så underbart att ljuset kommer tillbaka på kvällarna nu!

Härliga galoppvägar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar