Sidor

söndag 21 februari 2021

Utomhusdag!

Ännu en härlig vårdag idag! Termometern står i detta nu på 8,7 plusgrader. Helt underbart! Snön och isen försvinner mer och mer och ute i hästhagen börjar leran titta fram igen. Kanske mindre kul, men värmen ger ändå mig så mycket energi!

Idag började jag med Kalle på förmiddagen. Jag jobbade vidare med lite TRT-övningar till en början och det går så himla bra nu. Han är så avslappnad och vi jobbar nu vidare med att han ska kunna gå undan för spöet. Och det gjorde han jättefint. Vi jobbade även med lite böjning av halsen åt båda hållen, vilket går bättre och bättre. Han blir mer och mer avslappnad i musklerna på halsen och han blir mer och mer smidig i kroppen. Kul att se sådan bra utveckling!

Jag broddade honom för säkerhets skull idag. Man vet aldrig var det finns is så eftersom jag skulle rida ut honom kändes det som ett bra drag. Därefter sadlade och tränsade jag honom och han stod i princip och sov på gången. Så himla duktig och avspänd!

Jag har ju inte ridit ut honom på ett tag, så det kändes lite spännande, men jag hade ingenting att vara nervös över! Han blev lite småspänd när vi kom ut på gårdsplan, men vi gick runt något varv och sedan slappnade han av och jag kunde sitta upp på en avspänd häst. Han stod tålmodigt still tills jag hade spänt fast min airvest och sedan skrittade vi iväg.

Han var uppmärksam på omgivningen, och tittade lite försiktigt på saker och ting, men han gick framåt med betydligt lägre huvud än han någonsin gjort ute. Han kändes väldigt lugn och tillfreds idag. Han skakade inte på huvudet en enda gång och jag såg inte tungan en enda gång! Han var helt lugn och fin i munnen. Helt fantastiskt!

Vi tog bara en kortare skrittrunda i skogen. Han har ju inga snösulor bak så jag var lite orolig för att det skulle byggas styltor bak när vi kom in i ett parti med rätt mycket snö, så därför vände vi och skrittade tillbaka lite tidigare än jag hade tänkt.

Vi passerade ett ställe som han tycker är lite läskigt och där har vi varit med om lite vändningar och annat bus, men idag tittade han bara, tvekade lite och när jag bad honom att gå framåt gjorde han det hyfsat avslappnat. Så duktig kille!

Resten av rundan gick lika lugnt och fint, det var endast sista sträckan innan grusvägen intill räcket där han blev rädd för något prassel och ryckte till, men inte att han for iväg eller så. Så det kändes väldigt bra och kul att rida honom idag!

Min avspända Kallis!


Underbara vyer!

Eftersom det var så härligt väder tog jag hundarna och gick en runda direkt efter ridningen. Jag vill bara vara ute idag, det är ju så underbart!

Tyvärr är det ju blött och slirigt överallt, snö på sina ställen i skogen så därför blev det ingen skogsrunda. Men vi gick bort till Stenaljung och sedan runt Obbhult och Linnarp så det blev ändå drygt en timmes runda. Vovvarna var i alla fall glada över att få komma ut och jag också!

Vovvarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar