Sidor

söndag 23 oktober 2011

Slitsam dag!

Vid tio-tiden i förmiddags åkte vi alltså till Byggmax och handlade lite grejer innan vi åkte vidare till gården för att fortsätta arbetet i sovrummet.
Vi tänkte att det kanske var bäst att se hur dörrarna skulle sitta på garderoberna innan vi satte dit socklarna och dolde allt, så vi bar upp dörrarna.
Idag har jag drabbats av en fruktansvärd träningsvärk i benen! Det kom redan i natt och jag har känt varje vändning jag gjort. Det måste vara en kombination av fredagens löparpass och gårdagens fyra garderobsstommar och såg som bars upp för trappan.
Det var med andra ord en kraftansträngning att bära upp något för trappan, ja överhuvudtaget gå uppför och nedför trappan var en pina idag.
Men iaf så öppnade vi första paketet dörrar och började skruva så plötsligt hade vi skruvat ihop första dörren. Eller ja, plötsligt och plötsligt, det var ett jäkla meckande innan allt var på plats, men det blev ju bra...
Jag är otroligt imponerad av de stackare på IKEA som sitter och tänker ut hur en sådan här komplicerad grej ska monteras ihop. Tänk att skriva instruktioner så att alla fattar... (det är iofs inte alltid så himla lätt att förstå instruktionerna, men ändå)
 Många delar är det som ska skruvas ihop...
 Men till sist blev det minsann en dörr!

Efter ett tag var alla dörrar på plats och Magnus kunde leka "titt-ut" i garderoben:)

 Alla dörrar på plats

Sedan var det dags att stänga igen ovanför och på sidorna om garderoben för att slippa ha en damm-samlar-hylla där uppe och ett meningslöst utrymme mellan vägg och garderob. Så vi köpte 30 cm breda hyllplan som vi sågade till och satte först två i överkant och sedan två på sidorna. Det var också ganska meckigt att få ihop så att det blev snyggt. För såklart är inte huset rakt, varken golvet eller väggarna, så det skilde några millimeter här och där. Men till sist blev det faktiskt riktigt bra, tycker jag. Det blev en känsla av att garderoben finns bakom väggen. Himla snyggt!

Så nu är garderoben så gott som färdig. "Bara" inredningen som ska dit. Mer grejer att skruva... Jag kan nog snart starta eget med uppdrag att skruva ihop IKEA-grejer åt folk som inte vill göra det själva...
Eftersom klockan var 21 när vi var klara med garderoben och vi var tvungna att handla blev det inga lister uppsatta idag. Det får vi ta i veckan. Och så ska jag be snickaren sätta taklisterna så att vi slipper det eländet iaf.
Men det går framåt, även om det känns i hela kroppen att man hållit på som en gnu två dagar i sträck, eller nästan 8 månader i sträck om man räknar när jag började riva det blivande kontoret. Snart, snart, snart är det klart och den dagen ser jag fram emot!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar