Sidor

fredag 7 juni 2019

Simning, städning och vovvepromenad

Idag ringde klockan 05:45. Jag skulle ju till Simstadion som öppnade klockan 06:30. När jag vaknade var Magnus del av sängen tom. Märkligt, jag hörde inte att han gick upp. Jag drog ur öronpropparna ur öronen och hörde att det regnade. Det skulle kunna vara en ursäkt för att strunta i simningen, men nej, jag hade bestämt mig; idag skulle jag simma för första gången på över ett år!

Jag köpte säsongskort förra året också, men av någon anledning blev det bara ett par besök där. Det var ju perfekt simväder hela sommaren så egentligen borde jag ha varit där mer, men det blev inte så. Eftersom Varbergs kommun nu har rivit den gamla simhallen på Håsten och simmare är hänvisade till Veddige (som ligger fel till och är en mindre simhall) så har jag inte simmat inomhus i år heller. Så jag var verkligen ringrostig idag när jag äntrade vattnet.

En positiv sak var faktiskt att de äntligen har fräschat upp omklädningsrummen på Simstadion. Målat väggpanelen vit, bytt ut klinker, kakel och duschar. Riktigt fräscht! Det har ju varit rätt sunkigt i många år. Sett likadant ut alltid, duschar som knappt fungerar mm. Men nu var det alltså nytt och fint! Dock fanns det ingen möjlighet att reglera värmen på den dusch jag valde, vilket är lite konstigt, jag tyckte att det var lite för varmt, men det fick väl gå.

Jag testade min nya klocka i vattnet för första gången. Spännande att se ifall den räknar rätt, det lyckades ju den gamla klockan sällan med. Tyvärr lyckades inte heller denna klocka räkna rätt antal längder. 1350 meter sa den att jag hade simmat, men om jag tittar på tiden så är det rimligt att jag har simmat 1500 meter.

Till en början kändes simningen spänd och stressad men efter några längder hittade jag rytmen och kunde simma på fram och tillbaka. Självklart bröstsim då jag inte har lyckats lära mig frisimmet än. Dock tillhör jag de snabbare bröstsimmarna i bassängen i alla fall, så det får väl vara ok ändå. Jag ska ju inte tävla eller simma i öppet vatten, utan är där för att variera min träning och få jobba mer med överkroppen. Och överkroppen fick minsann jobba känner jag nu. Efter gårdagens rullskidåkning och dagens simning är jag rätt stel i överkroppen och träningsvärken gör sig påmind. Men det var i alla fall rätt gött att simma igen, så nu ska jag försöka få till ett par simpass i veckan i alla fall. 15 gånger behöver jag gå dit för att tjäna in säsongskortet!

När jag var klar åkte jag och handlade innan jag körde hem och åt frukost. Därefter städade jag. Perfekt att göra det när det regnar. Lyssnade på poddar och ljudbok under tiden, vilket får den tråkiga sysslan att bli helt OK. Det är i alla fall skönt när städningen är gjord och det doftar gott och är rent och fräscht inne!

På eftermiddagen blev jag lite rastlös och tog en promenad  med vovvarna. Vid den här tiden sken solen men det var inte lika varmt som igår och i förrgår utan lite mer lagom. Men Nelly som har rejäl päls tyckte ändå att det var rätt jobbigt att gå, men hon gjorde det ändå bra. Vi var ute i ca 1,5 timme och på slutet stannade vi vid grushålan för ett bad. Selma simmade och Nelly höll sig i kanten i vanlig ordning.

Dagens aktiviteter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar