Sidor

lördag 24 februari 2018

Vinterlördag

Vilken fantastiskt fin vinterdag vi har haft idag! Strålande solsken och fem minusgrader. En kall vind som drog ner betyget lite, men resten övervägde faktiskt.

Jag gjorde i ordning Bosse för en ridtur. Vi skrittade ner till gärdsvägarna nere i Mute och stack iväg i trav. Bosse ville köra ner huvudet och galoppera, men det ville inte jag göra där. När vi kom ut på Linnarpsvägen nyttjade jag de frusna åkrarna för att få lite mer kontroll på honom. Han börjar bli riktigt stark i kroppen nu och vill gärna springa på i sin egen takt. Han tar i för kung och fosterland i traven ibland.

Han jobbade på bra och var fin i traven, men när jag väl ville galoppera var han inte med på noterna utan blev istället sur Så typiskt! Men till sist valde han ändå att galoppera med då var åkern slut så det blev inte många språng. Det börjar bli dags att sätta sig på ridbanan och jobba lite nu. Även om det är supermysigt att vara ute i naturen och busa så behöver det bli lite uppstyrning av det hela så att han blir lite mer lydig och framför allt fattar galopp på rätt kommando.


Ut på tur!
När vi var klara kom Magnus och ville ta en runda med hundarna i skogen. Det tackade jag såklart inte nej till och tog Helga i koppel. Magnus hade Nelly i spårlinan och Selma gick lös. Det blev en riktigt härlig skogsrunda och vi såg både grisspår och älgspår. Dessutom fick jag se en älg! Så härligt att få lite skogsluft. Och superkul att träna vovvarna lite.

Helga fick springa lite lös hon också och vi tränade lite inkallning. Fickorna var fulla av godis! När jag hade fångat in Helga släppte Magnus Nelly. Hon hängde på Selma rätt så bra så hon försvann ingenstans och kom på kommando. Kul!

Flygande snötax!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar