Sidor

söndag 4 februari 2018

Episk 50-årsfest

Vilken intensiv månad vi har haft, Magnus och jag! Strax innan jul kom han nämligen på att han skulle fira sin 50-årsdag med en riktig bygdegårdsfest för släkt och vänner. Så då fick vi snabbt se till att ordna bygdegård, band, catering, gästlista, inbjudningskort och allt annat som ska fixas.

Vi åkte till Tyskland efter nyår och vi hade inköpsresa på Gekås i måndags med hjälp av Elinore. Dekorationer, servetter, alkoholfria drycker och andra grejer inhandlades där.

Sedan inbjudningarna skickades ut har jag också haft fullt sjå med att hålla reda på vilka som har tackat ja och inte.

I fredags gjorde vi i ordning bygdegården, dukade borden och hängde upp de fina ballongerna.

Ballongupphängaren i full fart
Igår fixade vi några sista grejer på förmiddagen innan vi landade hemma en stund för att fixa till oss själva lite innan vi åkte tillbaka till bygdegården för att ta emot band och catering och sätta ut namnlappar vid alla sittplatser och sätta de sista detaljerna på plats.

Den stressade känslan som jag haft sedan i januari började ersättas med en bubblande känsla av glädje och förväntan.
Klart för fest!
Strax innan halv sju började så våra gäster att dyka upp. Av de 116 personer som stod på den ursprungliga gästlistan dök ungefär 80 upp för att fira Magnus sista kväll i 40-årsåldern.

Maten stod Restaurang Ekholmen för och vi fick hjälp av Malin därifrån att rodda köket tillsammans med två killar som skötte allting med bravur.

När alla gäster hade dykt upp ställde Magnus och jag oss på scenen för att hälsa alla gäster välkomna och drog igång festen.

Vi satt vid ett honnörsbord och så hade vi tre långbord som vi hade utsikt över. Det gjorde att vi såg alla gäster och kunde se att de hade kul osv. Det kändes väldigt trivsamt!

Till förrätt fick vi laxcheesecake garnerad med laxrom och handskalade räkor. Det är nog den i särklass godaste förrätt jag någonsin har ätit! Jag är inget fan av skaldjur, men jäklar vad gott det var!

Förrätt
Bandet höll igång med lite snapsvisor och alla sjöng med fint:). Mellan ätandet försökte jag springa runt och prata med så många som möjligt vid borden och hålla lite koll på att de hade det bra. Det hade de!


Födelsedagsbarnet
Efter förrätten dukades huvudrätten fram. Den bestod av chipotleglaserad helskekt fläskfilé med kantarellsås och potatisgratäng. Även detta föll oss verkligen i smaken!

Huvudrätt
Köttet var sådär perfekt saftigt och gott och svampsåsen var helt ljuvlig! Liksom potatisgratängen. Vi var så grymt nöjda med maten och hela hanteringen kring det! Vi rekommenderar verkligen Ekholmen! Som även har en lunchrestaurang i Vessigebro där de har lika bra mat. Allt lagas från grunden och allt kött är svenskt. Det gillar vi!

Till efterrätt blev det tårta, eftersom Magnus älskar tårta! Vi hämtade två tårtor på Skällinge hembageri och så hade Magnus mamma fixat två tårtor. Behöver jag säga att vi fick tårta över...? En halv hembakad och en hel från Skällinge! 35-bitars...

Tårtor!

Mera tårta

Tårtan som blev över...
Det blev verkligen en helt fantastisk kväll som var hur kul som helst! Kul blandning på folk i alla åldrar från 16 år och uppåt. Många som inte kände varandra hade hittat gemensamma bekanta osv och alla kom med uppskattande feedback på kvällen, maten och drycken.

Jag kände verkligen att det var värt allt slit och all stress att få ha en sådan här rolig fest som blev så totalt lyckad och faktiskt EPISK. En fest som det kommer att pratas om länge.

Alla var överens om att det är alldeles för få bygdegårdsfester nuförtiden och att de hade haft så kul hela kvällen.Det var så kul att prata, skratta och dansa med alla härliga människor vi känner.

Vi fick även från flera håll att de hade förväntat sig ett bröllop. Men tyvärr räckte inte tiden till för det när väl Magnus kom på att det hade varit smidigt när "alla" ändå var där... Men kul att så många nämnde just det:)

Bandet var vi också väldigt nöjda med! De höll igång bra. Tyvärr var inte gästerna så dansanta och dansgolvet var stundtals helt tomt. Men bandet var schyssta och spelade lite extra länge när folk väl vaknade till och vågade dansa.

Kvällen bara flög förbi och den blandades med musik, upptåg, tal och annat roligt.Tyvärr tog den slut alldeles för fort. 

Vi fick hjälp att städa bort allting och framåt fyratiden kunde vi äntligen sätta oss i bilen och köra hem (ja, jag körde, drack endast ett halv glas vitt vin och ett glas rött, men hade jäkligt kul ändå!).

Halv fem släckte jag lampan och det kändes märkligt att lägga sig vid samma tid som jag brukar gå upp. Jag är rätt förvånad över att jag inte en gång under hela kvällen hade gäspat eller känt mig trött. Jag förstår verkligen inte hur det är möjligt då jag två dagar i rad har vaknat klockan fem och inte kunnat somna om, så även igår. Så jag var alltså vaken i princip ett helt dygn. Helt ofattbart!

Tyvärr kunde jag inte sova något vidare idag heller utan vaknade efter endast tre timmars sömn. Så jag gick upp, släppte ut hästarna, eldade i pannan, släpade in grejer från bilen. Sedan var jag igång. Och har varit igång hela dan.

Vi hämtade de sista grejerna från bygdegården i förmiddags. Bland annat maten som blev över. Vi åkte hem till Christoffer och lämnade lite mat och käkade där innan vi åkte hem. Jag lade mig för att kolla på världscuphoppningen på svtplay och höll nästan på att somna, men det gick inte riktigt. Så jag är alltså fortfarande vaken, men hoppas på en god natts sömn. Lägligt nog tog vi ledigt från våra jobb även imorgon och det känns otroligt skönt. Gött att slippa stressa med återhämtningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar