Sidor

onsdag 7 februari 2018

Snö!

Igår vaknade vi upp till 13 minusgrader. Jag var uppe halv fem för att ta tåget till Göteborg och jobba. Jag var så grymt trött hela dagen och när jag kom hem somnade jag i soffan halv sju på kvällen. Hästarna fick mat redan kl 20 och sedan ramlade jag i säng och slocknade direkt. Helt sanslöst hur trött jag kan bli!

Kall morgon
I morse kände jag mig piggare när jag vaknade och har faktiskt haft en riktigt bra på jobbet. Ingen resa till Göteborg denna dag, tack och lov. Idag var det "bara" 11 minusgrader och temperaturen steg upp till 2 minus på vägen till jobbet.

Framåt eftermiddagen började det att snöa och när jag kom hem var det faktiskt snöigt och fint ute. För första gången i år siktade jag på att hinna rida innan det blev mörkt.

Min stallgäst hjälpte mig att ta in hästarna och sedan skyndade jag mig in för att slänga på mig ridkläderna. Snabbt ut i stallet igen och ut med Bosse på gången. Eftersom det var en del snö valde jag att brodda honom. Jag var lite nervös för hur han skulle funka att brodda bak, eftersom han knappt har velat lyfta bakhovarna alls den senaste tiden.

Men märkligt nog var han hur snäll som helst med alla hovarna och det gick snabbt och lätt att brodda. Duktig kille! Jag slängde snabbt på honom all utrustning och lite reflexer innan vi stack ut. Det snöade rätt rejält och innan jag hade kommit upp i sadeln hade det hunnit lägga sig rätt mycket snö i den, så det blev lite blött och kallt. Men jag fick upp värmen rätt snabbt.

Bosse tyckte det var kul att komma ut och traskade på bra i snön. Vi red bort förbi Kullagården och sedan in till Skattagården och upp i skogen där. Han travade och tyckte det var så kul! Han skakade på huvudet och var väldigt pigg.

Plötsligt var det något som brötade till i skogen alldeles intill oss och Bosse tog några galoppsteg, men lugnade sig direkt. Så modig! Hade det varit Pelle hade han förmodligen vänt och skenat hem...

Det blev en snabb runda och det var fortfarande rätt ljus när vi kom hem. Då var klockan tjugo över fem. Så gött att det äntligen börjar bli ljust om kvällarna så att jag kan rida och även träna annat. Så kul!

Det var häftigt att vara ute i snöfallet. Tystnaden är så markant. Och så blir jag bara på så gott humör av snön och av ljuset som den ger! Hoppas att det får ligga kvar nu bara och att det kommer mer!

Ut i snön!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar