Sidor

onsdag 28 februari 2018

Riktig vinter

Nu har vintern verkligen kommit hit. I morse var det 15- grader och ganska mycket vind på det. I stallet har saker och ting börjat frysa. Vattnet i hinkarna fryser, det uppblötta fodret fryser, vattenslangen fryser, morötterna fryser, hästskiten fryser. Jag får flytta in alla grejer i sadelkammaren där jag fortfarande lyckas hålla temperaturen över nollan.

När jag var ute i stallet och grejade försvann känseln i mina fingrar rätt snabbt. Vinden gjorde att kylan trängde rakt igenom alla kläder.

Jag tänkte ju i söndags att jag skulle rida på kvällarna denna vecka men det har varit omöjligt på grund av kylan. Det är lite synd för nu är det snö ute och fullmåne så det är fantastiskt ljust och fint även solen har gått ner och månen har gått upp.

Jag får helt enkelt lugna mig tills kylan släpper innan jag ger mig ut på hästryggen igen. Det är förvisso skönt att det är riktig vinter men det finns en gräns för mig när det kommer till hur mycket kyla jag tål.

Det är inte heller läge att ge sig ut och träna någonting. Jag höll på att förfrysa kinderna pga den jäkla vinden när Selma och jag gick en runda i måndags kväll. 

Jag har fortfarande rinnande vatten i stallet i alla fall och jag hoppas verkligen att det inte försvinner för då blir det jobbigt på riktigt! Då får jag släpa vattenslang från källaren, alternativt bära vattenhinkar. Inte kul och väldigt tidskrävande.

Vi har i alla fall klarat oss ifrån det snöoväder som har lamslagit stora delar av Sverige. 200 trafikolyckor och människor som inte kan ta sig hem eller hemifrån. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar