Sidor

söndag 11 februari 2018

Långritt med sällskap

Idag har det varit en rätt bister vinterdag. Någon minusgrad, mulet och blåsigt. Sådan där kyla som går igenom märg och ben. Hade jag inte haft en "date" hade jag nog stannat inomhus idag. Men det går ju inte när man har stämt träff.

Så jag gjorde i ordning Bosse för en uteritt och skrittade bort till ridhuset där vi hade gjort upp att vi skulle träffas. Den jag skulle träffa är en tjej som svarade på min stallplatsannons att hon ville ha någon att rida tillsammans med då hon är nyinflyttad och inte känner varken vägar eller personer här i bygden. Himla kul initiativ, tycker jag!

Vi red upp mot Ryen och vidare upp i skogen där till Bexells stenar och sedan mot Valasjön. Bosse blev lite motig när han fick sällskap denna gång och jag fick faktiskt sitta och driva på honom. Han ville mest smaka på sin nya kompis och det ville jag såklart inte att han skulle göra.

Vi skrittade på där i skogen och efter ett tag gick Bosse med på att gå bredvid den andra hästen, så vi kunde snacka om allt möjligt. Trots att det var en rätt rejäl runda och vi i princip bara skrittade gick tiden otroligt snabbt och jag lade inte ens märke till att jag hade tappat kontakten med mina tår pga kylan.

Vi lämnade våra nyvunna kompisar där de bor och fortsatte ensamma hemåt. Då blev Bosse väldigt taggad och ville springa hela vägen hem. Han var också lite tittig och ville takta en hel del. Vi red på ett ställe som vi inte har ridit på den senaste tiden, så han var lite nervös där, men lugnade sig när vi kom ut på mer kända marker. Vi var faktiskt ute nästan tre timmar. Och Bosse blev helt genomsvettig medans vi skrittade... Men han lugnade ner sig på slutet så när vi kom hem hade pälsen nästan torkat av vinden.

Det var himla trevligt att rida ut sådär och så kul att få sällskap. Detta kommer vi definitivt att göra om inom kort. Det blir ju lite längre rundor än vi är vana vid nu, men jag kan ju också lasta Bosse och köra till Åkulla om vi ska utgå därifrån, så blir det inte så fasligt långt.

Bosse verkade inte bry sig om längden på rundan, utan han var pigg och framåt hela vägen. Dock får han vila imorgon, då jag tror att han kommer att få en del träningsvärk av detta. Själv var jag rätt stel när jag satt av honom. Som sagt hade jag ingen kontakt med mina fötter, och jag är ju inte van vid att rida så långa turer, så det var rätt stelt i rumpa och lår.

Precis när jag hade gjort i ordning Bosse efter ridturen, lagt på fleecetäcket och regntäcket och skulle släppa ut alla hästar i hagen igen så började det att snöa. Det snöade rätt rejält. Men hästarna ville gärna gå ut, så det fick de göra. De var rätt blöta när jag tog in dem nu, men de hade ju hö att pilla med där ute i hagen.

Blåmes i snöstorm
Så nu fick vi alltså lite påfyllning med snö (med betoning på lite, det har avtagit nu). Hoppas verkligen att det kommer mer och att kylan håller i sig så att vi får massa snö att galoppera i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar