Sidor

söndag 18 februari 2018

Skogsrunda

Söndag idag. När jag gav hästarna mat insåg jag att fodret höll på att ta slut. Jag trodde att det skulle räcka till imorgon, men gjorde en missbedömning. Som tur var har Granngården i Varberg söndagsöppet, så jag körde dit och var där kl 10 när de öppnade. Fantastiskt bra att det var öppet idag! Annars hade de stackars hästarna fått svälta tills imorgon... ;)

Vädret idag var strax över nollan, lite småblåsigt och en sol som ville tränga igenom molnen utan att riktigt lyckas.

Jag ville att Bosse skulle få galoppera lite nu när det finns lite snö och jag misstänkte att det skulle finnas mer snö uppåt Åkulla, så vi tog vägen genom skogen för att ta oss bort till Bexells stenar.

Bosse var lite småtveksam när vi gick på grusvägen, men han är väldigt av och på. Ena stunden vill han knappt gå framåt för att i nästa sekund bli stissig och takta fram. Jag blir inte klok på honom!

Vi kom fram till en grind och jag blev tvungen att hoppa av för att öppna den. Det var inte så lätt att öppna den eftersom Bosse var så fruktansvärt rädd för den av någon anledning. Jag fick hålla på fram och tillbaka en bra stund innan jag lyckades få honom så nära att jag kunde öppna den. Sedan kom nästa problem, att sitta upp på 172 cm häst. Jag fick leta ett tag innan jag hittade en naturlig upphöjning att stå på.

Vi travade upp i skogen och han var rätt lugn. Såpass lugn att han klarade av att skritta normalt när jag bad honom om det och terrängen blev lite svårare. Vi kom ut på en grusväg och började trava igen och då blev han lite bakrädd och höll på att springa åt fanders.. Han lugnade sig och vi kunde skritta någorlunda lugnt ner mot Valasjön.

Fail-bild

Fin väg utmed sjön
Jag satt och tänkte på hur otroligt bra jag har det som har tillgång till alla dessa fantastiska ridvägar inte så långt hemifrån. Det är rätt häftigt att få uppleva all denna fina natur från hästryggen. När vi väl kommit ner till sjön och promenerat längs den så kom den tuffa stigningen uppåt igen. Jag har gått där så jag vet hur tufft det är. Det stiger brant och ganska länge. Men Bosse traskade på bra där ändå!



Det går inte att undvika att styrketräna hästarna när man har såhär fina omgivningar att rida i. Det börjar verkligen synas att han bygger muskler både över ryggen och på bakänden. Han börjar bli riktigt fin nu!

Tyvärr bygger det även energi att han blir starkare, så han börjar bli lite svår att rida och få till att hålla igen. Han hoppar och studsar och slänger med huvudet. Igår körde han ner huvudet i galoppen och sköt rygg. Idag slängde han med huvudet i traven på väg hem. Jag börjar se fram emot när sommaren kommer och han blir lite naturligt trött...

När vi kom tillbaka till stigarna runt Bexells stenar dök det upp ett par personer framför oss. De var SÅ farliga! Han stannade och tittade på dem och sedan taktade han hela vägen tillbaka till parkeringen. Där fanns lite mer folk så då slappnade han av lite.

Därefter vände vi hemåt och galopperade upp för en sista backe innan vi vände neråt mot Linnarp igen. När jag passerade grinden igen fick jag återigen problem med att få honom att gå i närheten av den så att jag kunde stänga den. Så farlig!

Men till sist fick jag stängt den och vi kunde fortsätta hemåt. Men då skulle jag återigen hitta något att stå på för att komma upp på honom. Det tog en stund men till sist hittade jag en gärdsgård som var tillräckligt hög för att jag skulle komma upp.

Resten av vägen var han rätt stissig, höll på och bockade i traven. Men när vi kom in på vår egen grusväg lugnade han ner sig och till sist skrittade han lugnt och fint igen.

Det är lite svårt när han blir så pigg för jag känner att jag sitter och håller för mycket och det blir dragigt. Inte så kul. Men jag hoppas kunna börja rida honom lite på bana snart också och hoppas då att det ska gå att träna honom lite bättre och att han ska vilja jobba så att det går att ta till vara på all hans energi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar