Sidor

måndag 5 februari 2018

Ledig solig måndag!

Äntligen har jag fått en riktigt god natts sömn! Vi kom i säng vid tio-tiden igår kväll och jag sov oavbrutet till kl åtta i morse. Så skönt! Vaknade pigg och utvilad! Och jag kände mig lugn, harmonisk och nöjd över hur lördagskvällen blev.

Dessutom vaknade vi upp till en klarblå himmel och sol, vilket har hållit i sig hela dagen.

Efter frukost åkte vi och hämtade Magnus lastbil på verkstad och jag körde vidare till Granngården för att köpa foder till hästarna. Sedan åkte jag hem och tog emot min kära hovslagare.

Fantastiskt nog har Bosse behållit sina skor hela skoperioden. Endast en söm som har krupit ur på ena hoven. Jag är så glad för detta! Nu kan han äntligen börja bygga upp hovarna igen!

Skor på!
Jag har funderat fram och tillbaka på hur jag skulle göra med hans bakhovar då han har slitit dem riktigt mycket nu när jag har ridit mer. Jag har inte tyckt att han har varit så hovöm förutom när det har varit fruset ute och jag vill egentligen inte ha honom skodd då han bara brukar ta av sig dem. Men han har ju slitit hovarna rätt mycket och  nu ser det ut som om det kommer att fortsätta vara fruset ett tag framöver så jag beslutade mig för att ändå sko honom.

Han var inte lättskodd precis och Annie fick kämpa rätt hårt för att få på honom vänster baksko. Jag lät honom slicka i slickburken under tiden för att han skulle tänka på annat, men han har lite svårt med det benet, det var rätt tydligt. Hoppas att det går att rida bort och han kan bli starkare där.

Den högra bakhoven gick bättre även om han vevade lite med den också. Men nu har han alltså skor bak!

Skodda bakskor
Pelle har blivit bättre i sin hov och innan Annie kom testade jag att låta honom stå på den hoven och det gick hur bra som helst. Men när hon väl skulle sko den andra bakhoven ville han inte stå på den onda hoven. Hon kunde i alla fall inte se att det skulle finnas någon böld eller så i hoven och han ömmade inte någonstans när hon verkade heller. Men efteråt blev han alltså öm. Men hon fick nitat vänsterhoven till sist. Det är så svårt att veta ifall han har jätteont eller om han bara är känslig. Jag planerar i alla fall att gå med honom en runda imorgon eller på onsdag för att se om han blir bättre om han får röra på sig lite på fast mark.

Efter skoningen gjorde jag i ordning Bosse för en ridtur. Det var tyvärr helt uppenbart att han har haft rejält ont i sina bakhovar... Han fick ett helt otroligt fint steg i skritten! Jag kände det direkt! Han var lugn och fin till en början, men när han väl fick trava var han så nöjd med sina nya skor att han höll på att dra åt fanders! Han kunde inte skritta, utan taktade när han inte fick trava.

Pigg kille i solen!
Jag känner mig så hemsk som har låtit honom gå utan skor och ha ont. Men han har ju inte markerat någonting förrän det blev fruset ute, så det var ju inte så lätt för mig att veta. Men jag är i alla fall glad att jag valde att lägga på skor. Nu får vi hoppas att de sitter kvar och att han lugnar sig när han blir riden lite mer.

Det var rätt kallt ute idag och jag frös faktiskt om mina ringfingrar. Men min fina jacka, stövlar och kjol höll mig varm om resten av kroppen!

Det blev bara en runda runt Obbhlt-Linnarp och den gick i raketfart:). Men det var kul att rida igen och nu tänker jag hålla i det här!

Pigga hästen!
Nu börjar det ju att bli så ljust på kvällarna att jag kommer att hinna rida innan det blir mörkt de dagar jag inte reser i jobbet, så det ser jag verkligen fram emot!

Det var nog bra att hästarna fick en liten naturlig viloperiod nu när vi har haft så mycket att fixa med festen. De har fått tid att bygga på sig lite med den nya foderstaten och det ökade proteinet. Förhoppningsvis kommer de att bygga fina muskler nu och jag hoppas att Bosse kommer att vilja galoppera nu när han inte har ont i bakhovarna längre.

Det har varit så skönt att vara ledig idag och det har varit en sådan fin dag! Nu ser jag fram emot en kort arbetsvecka! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar