Sidor

torsdag 27 februari 2020

Torsdagsträning med en pigg Pelle

Mer vinterkänsla idag, när jag körde hemifrån på morgonen visade termometern -12 grader. Solen har strålat hela dagen, så typiskt att det händer när man jobbar!

Men det var ändå ljust någon timme efter att jag hade kommit hem och när jag gick ut för att göra i ordning Pelle vid halv sju-tiden var det fortfarande lite lite dagsljus kvar. Helt fantastiskt!

Vi skulle ju träna för Charlotte idag. Så kul! Torsdagar är definitivt nya favoritdagen!

Pelles hovar var relativt rena, så jag behövde bara borsta av dem. Det bidrog till att det gick ganska snabbt att göra i ordning honom och komma iväg. Jag lyckas få ur sulorna ur mina ridstövlar och kunde därmed få i värmesulorna, vilket lycka! Och det behövdes verkligen då det var 4 minusgrader när vi gav oss iväg.

Pelle var pigg från början och skrittade på bra. En räv skällde en bit ifrån, så han tyckte nog att den var lite läskig.

Vi värmde upp i samtliga gångarter i ridhuset innan vi började jobba. Idag fick vi börja med att jobba skänkelvikningar, volter och längningar på långsidan. Längningarna gjorde vi både i trav och galopp. Han gjorde det väldigt bra och efter ett tag fick också jag kontroll på min vänsterhand som lever sitt eget liv emellanåt och flaxar iväg. Men när jag satte fast armbågen vid sidan blev det lättare att hålla handen stadig.

Han var fin i formen och rörde sig bra och framåt. Vi testade lite galoppombyten också och de gjorde han jättefint. Jag började med att göra dem genom att vända över från långsida till långsida och då gjorde han det bra åt båda hållen. Sedan skulle jag försöka göra det på medellinjen istället men då blev han så upphetsad och jag fick ingen riktig ordning på varken mig själv eller honom så det gick mindre bra. Han tycker ju att det är så kul att byta galopp så har vi väl börjat med det vill han göra det hela tiden.

Så framöver ska jag göra bara något galoppombyte här och något där så att han inte tror att vi ska göra det hela tiden. Det är ändå en bra och lösgörande övning att göra för honom. Vi ska även öva på bogen in på långsidorna för att jobba med lösgörandet samt såklart fortsätta med skänkelvikningarna med påföljande volter.

Som vanligt superkul att träna för Charlotte. Och när Pelle blev så glad över galoppombytena satt jag bara och skrattade, han är ju så himla rolig att rida! Det är ju lite skillnad mot hur jag hanterade hans pigghet förr då jag snarare blev arg och irriterad för att han inte skötte sig.

Men det är så kul att han är så pigg och arbetsvillig, jag älskar verkligen varje minut på hans rygg!

Han jobbade ordentligt, men han skrittade hem i väldigt rask takt, så han blev ju inte påverkad på ett negativt sätt. Och sedan var han så mysig och gosig när jag gjorde i ordning honom efteråt. Min fina Pelle!

Jag tog inga bilder idag så jag skickar in en gammal bild på honom! Då var han betydligt tröttare!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar