Sidor

torsdag 13 februari 2020

En bättre vecka!

Denna vecka har varit den bästa på ett tag nu. Dock har det varit lite körigt i början av veckan med "taxi-verksamhet" åt min käre sambo som skulle lämna och hämta bilen för service på verkstad i måndags och tisdags. Det ledde till att jag kom hem senare än tänkt dessa dagar.

I måndags åkte jag till Gekås för att köpa foder och lite andra smågrejer så då hann jag varken med att rida eller motionera hundarna. I tisdags red jag Pelle eftersom han skulle gå lektion idag. Jag kom iväg till ridhuset vid halv åtta och var hemma igen och klar i stallet vid nio-tiden vilket ledde till att jag kom i säng alldeles för sent och var därmed grymt trött igår. Jag red lite dressyr i hoppsadeln och han kändes helt ok. Jag red lite utan stigbyglar för att träna sitsen, vilket är grymt bra!

Men nu har det ju blivit mycket ljusare på kvällarna, så jag tog in hästarna och skyndade iväg till ridhuset med Bosse. Han var helt ok igår. Han var lite småtjurig i galoppen, men ändå väldigt fin och det börjar kännas som att det är dags att börja träna ordentligt för honom också.

Vi kunde skritta hem innan det var helt mörkt ute och då var ändå klockan kvart i sex när vi kom hem. Så gött! Och därmed kom jag i säng i bättre tid igår och kände mig någorlunda pigg idag.

Idag var det alltså dags att rida lektion med Pelle igen för Charlotte. Vi har ju tagit det lite lugnare i ca en månad och därmed hoppat över träningspasset för två veckor sedan. Men det verkar ha gjort honom gott. Han var så himla fin idag! Han var väldigt fin i takten i traven och nu börjar jag äntligen få koll på inner- och yttertyglar, volter, takt och annat. Känns så bra!

Jag fick sitta till på höger sittben i högervarvet i galoppen och plötsligt märkte jag att det blev lättare för honom i det varvet. Sedan gjorde vi en väldigt rolig övning där jag red upp på medellinjen i trav och sedan skänkelvikning ut mot väggen och direkt volt i det nya varvet. Pelle kan ju skänkelvikning och gör det bra. Men det som hände när jag skulle göra volten i högervarvet var att jag blev väldigt hjälpt av skänkelvikningen och kom mer rätt in i volten och hela volten kändes väldigt bra. Volterna var typ 15-meters där så de var lite snävare än vanligt.

Pelle är ju så stark just nu och hans kondition är på topp! Equilab-appen visade nästan 30 minuter trav och han var knappt andfådd! Lite småsvettig, men mest där han har sin långa lurviga vinterpäls. Även jag har ju så mycket bättre kondition än för tio år sedan, vilket gör att även jag orkar rida länge och väl och hålla koncentrationen och styrkan.

Det var riktigt kul att rida idag och jag kände mig så nöjd både med Pelle och mig själv! Jag njuter av varje stund jag får med honom nu! Han fyller 24 år i mars och det kan vända snabbt med hans pigghet, styrka och kondition!

Jag kom också överens med Charlotte att jag nästa torsdag ska komma och träna med Bosse. Så himla kul! Tänk att jag nu har två hästar igång i full kondition! Det är så himla kul! Och det är så givande och utvecklande att rida två så olika hästar.


Skritt hem från ridhuset i mörkret på världens bästa häst!

I lördags ordnade jag ju till lunch-hagen så att hästarna slipper stå i leran och äta sitt hö. I söndags märkte de inte att grinden öppnades i blåsten, så när jag kom ut i måndags var baljan fortfarande full.

Men igår när jag red till ridhuset med Bosse såg jag att de hade sprängt stängslet i den där lucnh-hagen så i morse fixade jag till de. Ingenting hade gått sönder, utan det var bara till att ställa upp några stolpar.

Men när jag kom hem idag såg det återigen ut såhär:

Sprängt stängsel igen!
De har antagligen kommit på att det inte är någon ström i stängslet, så när de har ätit upp morgonhöet går de vidare genom stängslet och käkar vidare. Så nu måste jag flytta hagen igen, den här gången till ett ställe där jag kan få ström i stängslet så att de håller sig borta tills grinden öppnar. Jäkla hästar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar