Sidor

söndag 7 april 2019

Den perfekta födelsedagen

Idag är det min 40:onde födelsedag. 40 år. Känns konstigt. Men bra. För vad hade alternativet varit? Att inte fylla år. Det hade ju varit värre såklart.

Planen för dagen var att lägga tid på saker som jag älskar. Som att rida. I skogen. I solen. När vi vaknade i morse var det grått och kallt ute. Skulle det bli en lika tråkig och kall dag som igår?

Jag gav hästarna mat och åt själv frukost, sorterade lite tvätt och sedan gav jag mig ut vid niosnåret. När jag kom ut med Bosse och satte upp i sadeln kom solen. Och med den värmen. Idag blåste det inte heller några iskalla vindar utan det var rätt vindstilla när vi gav oss iväg.

Bosse var lite loj stundtals, men pigg ibland. Vi tog våran riktiga långrunda. Genade genom Linneskogen ut på vägen mot Torstorps skog. Spanade på golfarna som Bosse tyckte var väldigt märkliga, jag kan ju förstå honom:). Vi red förbi året första kor på bete och de tyckte han också var lite småkonstiga. Vi travade på asfaltsvägen i skogen och när sedan äntligen grusvägen kom ville jag galoppera, men då var han inte riktigt på hugget till en början.

Härliga galoppvänliga grusvägar!
Han var i alla fall mycket lugnare och spanade inte så mycket på saker idag utan var mer fokuserad framåt. Det var en helt underbar dag att rida på, vilket väder! Jag fick kavla upp den långärmade tröjan och till sist fick jag öppna upp västen som värmde lite för mycket.

Soligt och fint!
Lite galopp blev det i alla fall vid Bexells stenar där vi brukar galoppera. Han vet vilka sträckor som vi brukar galoppera på och faller oftast själv in i galoppen.

Värmen gjorde nog lite att han inte var så pigg, svetten rann rätt rejält efter ett tag. Vi galopperade upp på den höga höjden och sedan bar det av nedåt mot Valasjön. Den sista branta backen ned mot sjön ger mig en känsla av att vi är på väg ner i sjön.

Ner i sjön
Vi fortsatte utmed sjön med trav och galopp och sedan upp mot Lyserna och ut på asfaltsvägen. Sedan skrittade vi ned mot banvallen och upp mot Flähultsbacken. Idag för första gången höll han sig bra på fötterna och snubblade inte en gång över rötter och stenar.

När vi kom ut på asfaltsvägen igen travade vi hemåt. När vi var någonstans i skogarna kände jag bara att jag inte ville rida hemåt, jag ville tillbringa hela dagen i skogen, men det var ju inte riktigt juste mot stackars Bosse.

Vi var ute nästan 2,5 timme och det var så härligt! Här kommer rundan:

Dagens runda
När vi kom hem fick jag svampa av Bosse då han blivit väldigt svettig och när jag var klar med honom tog jag ut Pelle och gjorde i ordning honom för en promenad. Idag fick han gå en runda i skogen. Det brukar han ju inte gilla, men idag var han hur lugn som helst och skulle beta gräs där han brukar vara som mest "rädd". Kul att han är så cool! Han var ändå rätt framåt idag och traskade på bra, så jag behövde ju inte släpa runt honom heller. Kul att han är så fin nu!

Pelle i solen!
Klockan hade hunnit bli över ett innan hästarna fick komma ut i hagen. Jag mockade och gjorde i ordning stallet också innan jag skulle gå in och fixa lite. Men det blev det inget av för då fick jag oväntat besök i form av mor, syster, svåger och bror. Så vi fick ta ut våra utemöbler och så satte vi oss för att fika i solen. Så härligt!

Soligt och fint!
Magnus hade varit iväg och köpt ett äppelträd och tre blåbärsbuskar till mig. Så vi planterade trädet och det gjorde sig fint där vi tidigare hade ett annat äppelträd som tyvärr blev skadat och gick av i stammen.

Nyplanterat äppelträd

Blåbärsbuskar
Magnus gjorde lite käk och sedan fick vi mer besök, Christoffer med valpen, så söt! När vi hade käkat åkte vi till skogen och spanade lite där vi ska plantera. Så jag tog en bild på den fina sjön!

Utsikt över Valasjön!
Ja, det var  nog den perfekta födelsedagen för mig i alla fall. Jag är mycket nöjd och tycker att jag har haft en riktigt fin dag!