Sidor

tisdag 9 april 2019

Bra början på veckan

Redan tisdag idag! Gårdagen gick snabbt, mycket att göra på jobbet och när jag kom hem sprang jag en runda med vovvarna. Hade ätit innan löprundan och kände mig tung och otymplig så det blev inte direkt något fantastiskt pass. Men jag rörde på mig i alla fall och det var skönt.

Den goa värmen som var i söndags är försvunnen men solen skiner och det är rätt fint ute ändå även om man få klä på sig lite mer kläder.

Idag hämtade jag ut min present till mig själv, en ny Garminklocka. En Vivoactive 3 music närmare bestämt. Det är inget fel på den gamla klockan egentligen mer än att pulsbandet inte funkar något vidare. Men det har ju hänt en hel del med tekniken på klockfronten. Touchskärm, pulsmätning på handled och en massa nya funktioner som t.ex stressmätning och annat kul.

Jag blev inte besviken när jag öppnade kartongen. Klockan är både snygg, betydligt nättare än den gamla och väldigt användarvänlig. Det gick snabbt att ladda den så den var klar för användning efter en kort stund.

Den har parats ihop med mobilen och lagts till på mitt Garminkonto så nu följer den allt jag gör.

Nätt och fin!
Första uppdraget för klockan blev ett dressyrpass på Bosse. Tyvärr går det inte att lägga till egna aktiviteter som det gjorde på den gamla, men jag trackar ju ridningen med Equilab-appen så jag tycker att det räcker. Klockan förstår ändå att jag rör mig på något sätt så den mäter ju puls och annat ändå.

Bosse var väldigt pigg när vi skrittade fram. Påökningen av energigivande foder verkar ha gett effekt redan. Men han blev lugn så fort jag kortade tyglarna och började jobba honom. Idag funkade det bättre för mig i dressyrsadeln. Och Bosse verkar faktiskt gilla den också. Han får lättare för sidvärtsrörelserna och det kändes riktigt bra på många plan idag.

Jag valde att lägga upp stigbyglarna framför sadeln när jag skulle jobba i nedsittning i traven och det blev faktiskt riktigt bra. Jag kom ner bättre i sadeln och fick bättre kroppskontroll så att jag kunde jobba med benen på ett annat sätt än tidigare. Kanske kan vi vänja oss vid den där sadeln så småningom?

Han blev faktiskt jättefin i traven, bjöd bra och gick i fin form även på volterna. Jag är så glad över detta!

När vi skulle jobba i galoppen valde jag att ta stigbyglarna igen då jag var lite skraj för att åka runt för mycket i sadeln, men kanske borde jag ha släppt stigbyglarna där också. Första gången vi fattade vänster galopp gick han i så otroligt kort och fin galopp! Därefter blev han lite mer yvig och ännu mer i högergaloppen, men det gick ändå att jobba honom bra i galoppen också. Det går ändå framåt och det är så kul! Vi utvecklas tillsammans hela tiden!

Jag borde nog få tummen ur och börja träna för tränare igen så att vi kan få hjälp och utvecklas ännu mer framöver, både i hoppningen och dressyren!

Jag kände mig så nöjd både med Bosse och mig själv idag, jag tycker att vi båda gjorde ett jättebra jobb!

Paddock i solnedgång
När vi var klara var klockan strax efter åtta och jag gjorde i ordning Pelle för en promenad. Borstade honom lite snabbt och slängde på tränset. Vi gick en kort runda, vi var väl ute i ca 20 minuter. Han var jättelugn men ändå pigg och framåt och vi travade en kort sträcka också. Så kul att han är på g igen! Det kan bli riktigt bra att sätta igång honom igen!

Klockan hann bli över nio innan jag kom in och kunde summera dagen. Det ser ut enligt bilden. Jag är nöjd över antal steg då jag har varit på utbildning hela dagen och inte fått den långa promenaden till och från kontoret. När jag kom hem hade jag ca 5000 så hästarna gav mig över 10000 steg. Rätt kul!

Man kan också se att pulsen kom upp en bit. Det är så märkligt, om jag har 157 i puls när jag springer flåsar jag ju rätt rejält, men när jag sitter på hästryggen tänker jag inte ens på att jag blir andfådd. Så det är lite kul att få kvitto på att ridningen ändå ger lite pulshöjning och förmodligen därmed också en del kondition!

Det ska bli kul och se var min vilopuls hamnar på i natt också, jag tror att jag har rätt så låg puls, så vi får se vad som kommer fram!

Summering av dagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar