Sidor

måndag 20 juli 2015

Summering av Crawl-kursen

Jag måste bara skriva om hur jag upplevde min andra crawlkurs som jag gick för några veckor sedan.

Det var åtta tillfällen, måndag till torsdag i två veckor. Mina upplevelser från den första crawlkursen jag gick för ca 1½ år sedan var ju inte de bästa. Jag fick aldrig till crawlet ordentligt och var inte tillräckligt vattenvan för att kunna ta till mig träningen på ett bra sätt. Dessutom var vi ganska många i gruppen, upp emot 12 st om jag inte minns fel och man fick i princip ingen individuell feedback på vad man gjorde för fel eller rätt när man simmade. Så jag kände att den kursen inte riktigt gav mig det jag hade räknat med.

Den här gången så var vi bara sju personer med på kursen, vilket gjorde att vi fick massor av individuell feedback hela tiden på vår simning. När vi simmade in med bröstsim fick vi feedback på det och jag lärde mig nya grejer på det också, vilket har gjort att jag simmar ungefär 15-20 sekunder snabbare per 100 m nu, utan att anstränga mig mer. Jättekul!

Vi körde ett fåtal övningar under hela kursen. Ganska enkla. Benspark på sidan med huvudet i vattnet och andning på sidan. Samma övning med rotation. Bensparkar med platta, med och utan fenor. Armtag med dolme. Och några till. Enkla övningar som vi körde och gjorde bättre och bättre för varje gång. Man behövde aldrig känna att det kom något svårare innan man hade lärt sig det första.

Det här med dolme var ju ganska spännande. Jag har undvikit att simma med dolme för jag har inte gillat den överhuvudtaget. Jag har bara kommit några meter innan jag fått panik och känt att den har tryckte ner mig i vattnet. Helt plötsligt kunde jag slappna av, simma med den och koncentrera mig på armtagen! Jag fattar inte hur det gick till! Och nu tycker jag att det är ganska trevligt att simma med den!

Jag kände att jag lärde mig massor under de här två veckorna. Vissa saker vet jag att jag måste träna vidare på, t.ex. att få till armtagen ordentligt så att jag kommer framåt utan att det blir en massa bubblor omkring armarna, benspark utan att böja knäna, vrida på huvudet vid andning och inte lyfta. Osv. Men tack vare att det var ett fåtal övningar är det lätt att komma ihåg dessa och fortsätta köra på när man tränar själv.

Sista veckan blev jag lite sliten i kroppen, det kändes att jag hade simmat många dagar i rad och de sista gångerna kände jag att jag inte orkade hela vägen, men jag är ändå så otroligt nöjd med det resultat jag fick av denna kurs!

Jag tycker att vår tränare "Ica" var jättebra och jag fick ut väldigt mycket av alla pass vi körde! Jag tycker också att alla i gruppen utvecklades otroligt mycket på denna korta tid. Fördelen med att köra intensivkurs är ju att man inte hinner lära sig felaktigheter mellan gångerna, nackdelen var att man blev trött och inte riktigt hann smälta allt.

Men jag tycker att jag har fått en mycket bra grund för att fortsätta med mitt crawl-kämpande och jag kommer faktiskt att gå vidare och träna tillsammans med Varbergs sim till hösten i gruppen "Vuxen-crawl fortsättning".

Att lära sig simma ett nytt simsätt "på gamla dar" är en väldigt tuff utmaning. Speciellt om man, som jag, inte är riktigt vän med vattnet och bekväm med att man inte kan andas när man vill. Att tro att man blir en super-crawlare efter en crawl-kurs är att tro för mycket. Många små steg och förbättringar varje träningspass tar en vidare mot en bra simteknik.

Min utmaning i simningen är koordination, känsla och balans. Tre saker som jag har mycket svårt med. Det där med "känsla" tycker jag är alldeles för luddigt. Jag vill ha svart på vitt vad jag ska göra för att det ska fungera. Koordination och kroppskontroll är också jättesvårt. Jag tror att min kropp gör helt andra saker än den faktiskt gör...

Efter den här kursen kan jag också konstatera att det finns otroligt många i bassängen som borde gå en crawl-kurs. Det är många fel som begås:). T.ex.. korsande armar och ben som är mer lodräta än vågräta. Jag har lärt mig att inte titta på andra lika mycket som jag gjorde tidigare, då majoriteten av de som simmar tyvärr har ganska dålig teknik.

Det var helt klart värt att gå den här kursen, den har tagit min simning framåt med stora kliv och nu ser jag fram emot en fortsättning här i höst. Kanske kan jag ta mig igenom Vansbro Tjejsim nästa år crawlandes! Det är iaf målet. Sedan får vi se när jag når dit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar