Sidor

måndag 20 juli 2015

Morgonen är min prime time!

Gick upp kl 6 idag, vaknade faktiskt tio i och kände mig utvilad. Lyssnade efter om det regnade, men det verkade lugnt. 12 grader "varmt" idag, den 20 juli... Jaja, det är ju inte för varmt iaf!

Jag åt en frukost bestående av havregrynsgröt med jordgubbar, russin och hasselnötter, lite mjölk till den och två ägg. Sedan borstade jag tänderna och hämtade cykeln. Väskan med simgrejor packades igår och cykelkläderna låg klara på sängen. Ett bra sätt att spara tid på morgonen!

Jag for iväg på cykeln mot Simstadion. Det var regn i luften, men jag höll mig torr. Fick kryssa mellan vattenpölar eftersom jag inte har några skärmar på min fina Bianchi och därför skvätter det upp kallt vatten på ryggen om man kör i vattenpölar. Inte kul!

Jag körde via Källäng och Hunnestad, vilket är den kortaste vägen. Närmare 2 mil blev det.

Enligt SMHI var det västliga vindar som gäller idag. Inte mycket vind på väg in till Simstadion, lite lagom sådär och jag tänkte att det blir gött med medvind hem sedan.

Jag kom till Simstadion så att jag var färdigduschad och klar att hoppa i vattnet lagom till vattengympan var slut. SKÖNT! Fick en hel bana för mig själv!

Jag körde enbart bröstsim idag, eftersom jag inte fick med mig alla hjälpmedel i ryggsäcken. Den var tung nog ändå att ha på ryggen.

Det roliga är att mitt bröstsim kraftigt har förbättrats efter att jag fick en del tips om hur jag ska simma på crawl-kursen. Jag simmar ungefär 15-20 sekunder snabbare per 100 m nu utan att jag tar i mer. Helt otroligt! Kul också att jag simmade snabbare än en och annan crawlare med teknikproblem:).

Jag körde 1 km, tyckte att det kändes lagom idag. Sedan var det dusch och på med cykelkläderna igen och cykla hem.

Utsikt från Simstadions cykelparkering
Jag tog strandpromenaden söderut, fick kryssa mellan promenerare, hundägare och löpare. Alla på olika sidor av vägen. Tänk vad enkelt det hade varit om alla höll till höger hela tiden... Men det är väl inte meningen att livet ska vara enkelt.

När jag kom ut i Apelviken kunde jag trycka på lite mer, det var ju bredare väg där och inte lika mycket folk. Jag fortsatte ner mot Södra näs och tog sedan cykelbanan söderut. Vi Läjets södra infart körde jag in mot Himle.

Jag stannade i Himle och tog en gel, kände att jag började bli lite tom på energi. Jag tryckte i mig två bananer innan jag cyklade från Simstadion, men det hade ändå gått några timmar sedan frukosten.

Vägen hem gick vidare över Tjärby och Grimeton innan jag svängde in på Linnarpsvägen och nästan var hemma. I backen upp mot Linnarp kände jag att det motade rejält i benen, så jag tog lite sportdryck för att orka sista djävulsbacken hem. Fy, vad jag hade mjölksyra i benen! Jag trodde inte att jag skulle komma upp för backen! Jag var så trött och benen fungerade knappt! Men det gick bra och jag kunde äntligen pusta ut hemma! Såg att jag fick upp pulsen i 185 slag där, det måste vara väldigt nära max, jag har nog aldrig haft så hög puls när jag har cyklat tidigare, inte ens på spinningpass!

2, 5 mil blev sträckan hem, så totalt 4,5 mil cykel idag!

Det var så gött att få träna ordentligt och jag kände mig energifylld när jag fått pusta ut efter cyklingen. Inget magont eller andra problem på vägen. Bara skön träning! Det är helt klart så att min bästa tid på dagen är på morgonen, då jag med en bra frukost i magen kan köra på för fullt med träningen.

Detta var en mycket bra på veckan! Nu är jag ruskigt sugen på att köra rullskidor, så det får det bli imorgon!

Här hemma är Älsklingen fortfarande sjuk. Så himla trist! Annars kunde vi ju tränat tillsammans. Men jag hoppas att han blir frisk snart så att vi kan cykla och rulla några mil innan semestern är slut!