Sidor

tisdag 14 juli 2015

Sköna dagar!

Första semesterveckan har startat och livet är rätt gött!

I lördags hade vi gäster, grillade och satt på altanen och käkade och snackade. Mycket trevligt!

I söndags ringde brorsan och ville komma på spontanbesök. Det säger man ju inte nej till! 

Jag passade på att motionera min tjockis Bosse som fick komma ut på en tur. Lagom tills vi var tillbaka och Bosse fick en välbehövlig dusch dök bror med familj upp.

När jag var klar satte vi oss på altanen och snackade och grillade lite hamburgare.

Efter maten tog jag en snabb dusch och därefter drog vi ner till Läjet för att käka glass på Tre Toppar. Vi var inte ensamma där, rätt rejäl kö. Men det går ju rätt snabbt ändå och det var ju värt att vänta på den goda glassen!

Igår inledde jag dagen med ett simpass på Simstadion. Ingen sol och ingen värme, ändå var det grymt mycket folk.

Jag körde lite av de övningar vi kört på kursen. Bensparkar med och utan fenor (inte böja knäna), armtag med dolme (balans, teknik, timing), längddykning, bröstsim med frisimsbenspark.

Jag tycker fortfarande att det är svårt att få till armtaget. Tappar balansen när jag andas och tappar armbågarna. Mer träning!

Efter simning och frukost rastade jag Bosse igen. Denna gång runt Obbhult. Det gick bra, han var duktig och gick fram överallt, även om han var lite skeptisk på vissa ställen.

På eftermiddagen for vi till Elinore och Jocke, där vi umgicks med Älsklingens syrras familj och lekte lekar och grillade och åt massor av god mat.

Riktigt trevligt och kul var det!

Brasse tyckte dock att det var varmt så han gick och lade sig i duschen.



Efter en god natts sömn och frukost på altanen drog Selma och jag ut på svampjakt. Två och en halv timme var vi ute och hittade massor av fina sommarkantareller. Så underbart!


Efteråt var Selma ordentligt trött!


Det var ju lite varmt, men inte extremt, men hon har varit trött resten av dagen.

Ikväll kom min hyresgäst hit och vi stack ut med Bosse och ponnyn. En liten tur förbi Obbhult och upp i skogen där. Men först blev det tvärstopp i Linnarp. Precis när vi kom upp på Linnarpsvägen vägrade Bosse att gå förbi. Han frös fast i backennoch ville inte gå åt något håll. Han svarde inte på skänklar eller någonting. Tyvärr vågar inte ponnyn gå förbi honom heller, så det var bara till att vänta ut honom.

Efter en stor diskussion fick jag till sist fram honom! Han travade iväg, men bättre att han tänker framåt än står still.

Det var oerhört viktigt att lösa den situationen utan att behöva hoppa av och leda eller rida åt något annat håll. För när vi gick förbi andra småläskiga ställen räckte det att bara lägga till skänkeln för att få honom framåt. Så gött!

Det gick bra resten av ridturen, dock var det väldigt många blinningar i skogen som stacks och gjorde hästarna irriterade, så det fick bli mycket trav för att springa ifrån dem.

På vägen ner till Linnarp mötte vi några mountainbikecyklister som vänligt nog stannade för att släppa förbi oss. Jag hade aldrig fått Bosse att stå still pga blinningarna. Men allt gick så lugnt och fint till. Bra med cyklister som tar det lugnt så att hästarna inte blir skrämda!
Jag försöker alltid stanna för att möta eller släppa förbi andra trafikanter när jag är ute och rider. Tycker att det blir enklare för alla då, både mig själv och trafikanterna!

Vi kom ju ner i Linnarp igen, men när vi var på väg hem gick det lättare att ta sig förbi stället där vi hade problem i början av ridturen.


Ikväll har jag silat flädersaften som jag satte i lördags och hällt upp den på flaskor. Så himla gott med flädersaft! Och det bästa är att jag kan plocka blommorna i min egen trädgård!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar