Sidor

lördag 5 november 2022

Kalle i paddocken

Eftersom det var uppehåll idag och SMHI har utlovat regn i princip varje dag kommande vecka passade jag på att rida ett pass på Kalle i paddocken. Underlaget var verkligen helt perfekt där idag!

Inför passet var planen att tänka på innertygeln, inte tjuvhålla i den, och framåtbjudningen hos mig själv, att jag skulle tänka framåt.

Kalle var väldigt avslappnad när jag gjorde i ordning honom, han stod mest och sov medan jag borstade och grejade. När vi kom ut i paddocken var han fortsatt väldigt lugn och det var en fröjd att få rida honom idag!

Han tänkte bara framåt, inga istadigheter och inga kast åt sidan eller vändningar. Jag kunde rida avslappnat och han var avslappnad.

Travbommarna fungerade väldigt bra idag, han travade på fint över dem och även galoppbommarna fungerade mycket bättre än förra gången då vi hade svårt att pricka dem. Men jag red på bättre i galoppen idag och då blev det ju lättare för honom.

Travjobbet gick bra, han lyssnade bättre på innerskänklarna än i torsdags och han kändes väldigt fin. Inga farliga hörn, kortsidor eller spöken, vilket gjorde det enkel att rida honom idag.

Jag passade också på att rida lite 5½:a med honom. Det har vi inte gjort på ett tag och jäklar vad jag är ringrostig med hoppningen nu! Jag filmade ju så jag såg ju hur bedrövligt det ser ut! För det första är jag helt kass i timingen, går fram för tidigt och blir efter på slutet. Suck! 

Jag var också sjukt nervös över att hoppa dessa låga hinder. vilket Kalle kände av, så han slog till med ett jättehopp första gången. Men jag red på lite för dåligt, han var inte riktigt framme så det blev nästan att han var tvungen att ta i för att öht komma över hindret.

Sedan blev det bättre när jag red på. Fortfarande löjligt lågt, men någonstans ska man ju börja. Jag ska spara filmen och gå tillbaka och titta på den om ett år och tänka "oj, vad jag har utvecklats", så illa ser det ut!

Men Kalle skötte sig jättefint och han tyckte nog att det var kul att få "hoppa" lite. Han var väldigt fin i galoppen också i båda varven och jag kunde jobba honom bra där. Det blev ett riktigt kul pass och jag är så glad att jag vågar tänka mer framåt, fylla huvudet med positiva tankar istället för att sitta och vänta på att han eventuellt ska vända. Det hjälper nog till lite att jag rider lite mer positivt och framåt.

Det blev ett himla kul pass och jag är så glad över att det äntligen går framåt och känns bra. Han hade bra framåtbjudning och var fin att rida, inte mycket jox med huvudet och tungan heller. Så duktig kille!

Lite suddig bild från filmen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar