Sidor

onsdag 30 november 2022

Hejdå novmeber

Ja, nu är det bara några timmar kvar av november. Ännu en månad som bara har svishat förbi och året närmar sig faktiskt sitt slut.

Jag har gjort min månadssummering och konstaterat några framsteg och lärdomar. Det största framsteget är att jag lyckades stänga bommen i släpet bakom Kalle och han stod kvar avslappnad. Det jag lärde mig i den processen var dels att det är bättre att fokusera på vad det är jag vill uppnå med träningen istället för att genomföra ett visst antal träningar. Jag körde ju en längre session med lastträning där jag fick igenom att flytta honom ett steg i taget framåt och bakåt samt då kunna stänga bommen. Jag lärde mig också att med Kalle funkar det inte riktigt att stå utanför släpet när jag lastar. För att han ska känna sig trygg har det fungerat bättre att stå i släpet och sakta flytta mig bakåt. Så kan man ju också göra och funkar det för honom så är det såklart det jag ska göra.

Det som jag inte har gjort med honom denna månad är långrunda, men det har inte varit något fokus på det heller. Jag vill egentligen bygga hans kondition och styrka lite mer innan det är relevant att ge sig ut på långrunda. Vi har däremot gjort ett antal uteritter, ridit lite "nya" rundor som inte har funkat på ett tag och verkligen utvecklats där, vilket är kul.

Det bästa med den här månaden är nog mina mätetal med slängingar, avtrillningar, istadigheter och avsittningar. Det är det bästa resultatet sedan jag började mäta detta. Att han inte slänger sig och i princip går fram överallt, även om övertalning krävs ibland har lett till att jag kan rida mycket mer avslappnad och med mer förtroende för honom. Det gör i sin tur att han också blir mer avslappnad och att vår relation blir allt bättre, det blir helt enkelt så mycket roligare tillsammans.


Jag har funderat över mina målsättningar för december och har bestämt mig för att ligga lite lågt med det hela tills jag går på julledighet. Förutsättningarna i december är lite för osäkra för att det ska kännas meningsfullt att sätta några mål. Det kan vara minusgrader och barmark, vilket gör det svårt att rida ut med någon reda. Det kan också bli snö och helt underbart. Dessutom så är det mycket mörker och korta dagar, vilket också gör allting svårare.

Men jag fortsätter så länge allt funkar, blandar uteritter med banträning för Kalles del, hoppas att Bosses skada på höger bakben läker snabbt och att jag kan fortsätta med hans rehab.

Det kan vara lite skönt att släppa kraven som också kommer med målsättningarna även om jag försöker ha en lugn inställning till det hela så finns det ändå alltid en stark vilja att lyckas som gör att jag pressar mig själv emellanåt.

Men nu välkomnar jag december, hoppas på antingen snö eller att det fortsätter med barmark, några plusgrader och uppehåll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar