Sidor

torsdag 30 maj 2019

Projekt igen!

Så härligt att vakna en torsdag och vara ledig. Det är ju kristihimmelfärdsdag idag och det betyder att jag är ledig från jobbet. Morgondagen har jag jobbat in så då är jag också ledig. Långhelg är aldrig fel!

Något som däremot är fel är Bosses hälta. I tisdags när jag släppte ut honom i hagen såg jag att han fortfarande var halt, trots sju dagar med Metacam och vila. Han blir inte bättre. Så jag ringde ner till Slöinge, egentligen för att boka återbesökstid men jag frågade också vad jag kunde förvänta mig av behandlingen och om det var rätt att han fortfarande är halt trots behandling. Jag blev uppringd av den veterinär som behandlade Bosse och han sa att nej, det är något som inte stämmer och han bokade istället in oss på en ultraljudsundersökning nu på måndag.

Åh, jag vill bara att han ska bli frisk min stackars häst! Jag vill ju rida! Komma igång och träna! Rida långa skogsturer. Men det har jag inte kunnat göra på snart fyra veckor. Det är så drygt! Jag är så sugen på att få rida ordentligt. Visst, det går att rida Pelle, men det är ju mest skritt och definitivt inga paddockpass eller långa skogsturer. Tänk om någon hade haft någon rolig häst att låna ut medans Bosse är konvalecent...

Jaja, under tiden får jag hitta på andra saker att göra. Som att putsa fönster som jag gjorde idag på förmiddagen. Jag hann göra fönstren på undervåningen innan det började regna ordentligt och jag fick ge upp.

Men det finns ingen hejd på projekt som behöver göras när man bor på en gård, så jag beslutade mig för att börja på ett projekt som jag har funderat på ett tag. Jag sa i höstas att jag hade gjort mitt sista stallprojekt. Sedan började jag irritera mig på den gatsten som var kvar i sadelkammaren. Jag har funderat på ifall det är värt mödan. Men kommit fram till att ja, det är det. För det är så jäkla svårt att hålla gatstenen fräsch och ren. Och jag vill ha en fräsch sadelkammare med ett enhetligt golv.

Så idag passade det perfekt att börja detta projekt. Regnet öste ner stundtals så inomhusprojekt var rätt kände jag.

Jag började med att plocka bort lite grejer som stod på gatstenen och tog bort några hyllplan som var lite i vägen för att få bort all sten. Sedan skred jag till verket. Såhär såg det ut från början:

Gatsten inklusive verktyg
Verktyget på bilden använde jag för att få loss de första stenarna, sedan kunde jag fortsätta med järnspettet. Jag slängde stenen i skottkärran och körde ut dem till högen från förra året. Det är lite jobb med det ändå, det gör sig inte själv precis.

Men med en ljudbok i bluetooth-högtalaren går allting lite lättare och jag jobbade på bra. Tog lite fika vid halv fyra-tiden och sedan gick jag ut och gjorde det sista.

Det är alltid spännande att lyfta på stenar och se vad som finns under. Jag hittade några hål som jag misstänker är möss eller råttor som har använt och det ska bli skönt att gjuta igen golvet så att de inte kan komma in den vägen, de odjuren.

Råtthål?
Efter två timmars arbete var jag klar med all sten och nu finns det bara gruset kvar. Gott ändå att det inte tog så lång tid. Inte blev jag så mör i kroppen heller. Lite stel i ryggen kanske, men inte helt slut som jag kan bli efter många timmars arbete.

Bara sand kvar
Sanden ska skyfflas ut lite grann, det ska vara ca tio centimeter upp till kanten. Sedan ska jag lägga på makadam och gjuta. Imorgon ska jag köpa lite cement och sedan ska jag göra själva gjutjobbet. Det ska bli så skönt med ett riktigt golv i sadelkammaren också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar