Sidor

onsdag 22 maj 2019

Hältutredning Bosse

Idag var det så dags att ta med Bosse Bus ner till Slöinge djursjukhus för hältutredning. Jag tog in honom och gjorde i ordning honom, borstade och tog av skoskydden, kratsade hovarna. Jag slängde även på transportskydden eftersom det är en lite längre resa.

Bosse såg glad ut när han fick syn på hästtransporten som stod utanför stallet. Han älskar ju att få åka iväg i släpet. Han är inte så noga med vart han får åka eller vad han får göra, bara han får åka släp.

Redo för transport!
När jag skulle ta ut honom och lasta kunde han inte gå pga transportskydden. Han stod bara och vevade med bakbenen och jag fick helt enkelt ta av dem. Sedan gick han på transporten på första försöket. Duktig kille!

På plats i släpet
Resan gick bra, det kändes dock lite ovant att köra med släp och även att köra Magnus jättebil. Jag är ju inte van vid motorljuden längre efter tre månader med elbil... Men vi kom i alla fall fram som vi skulle och efter ett besök i receptionen fick jag hjälp av veterinären som skulle undersöka Bosse att lasta ur och vi gick ned till ridhuset.

Där kände veterinären igenom samtliga Bosses ben medan jag beskrev var jag hade sett och när hältan uppstod. Han hittade inget speciellt i benen och vi fick skritta fram och tillbaka längs asfaltsgången och sedan fick vi trava.

Hältan syntes och hördes direkt och sedan började han med att böja. Först frambenen, böja ett ben, springa fram och tillbaka. Sedan böjde han bakbenen, först högt och sedan lågt på varje ben. Spring fram och tillbaka efter varje böjning.

När det var klart fick jag longera honom i båda varven i alla gångarter. Efter det gick vi in till mottagningen och så fick han bedövning runt knäleden. Därefter fick vi vänta 20 minuter då Bosse fick stå i en box.
Bakom galler
Sedan gick vi ner till ridhuset igen och sprang på gången, sedan böjning och ny springning. Fortfarande halt efter böjningen. Så longerade vi några varv till och veterinären beslutade att bedöva runt hasen. Ytterligare väntan i boxen innan vi upprepade proceduren nere i ridhuset. Uppspringning, böjning och uppspringning. Fortfarande halt efter böjning.

Så det blev bedövning runt kotan och väntan igen innan vi gick tillbaka till ridhuset för uppspringning, böjning och uppspringning.

I ridhuset
Äntligen hörde jag att han sprang rent! Även efter böjningen. Därmed var hältan lokaliserad och veterinären ville kolla röntgen. Det lät som om han misstänkte att det kunde finnas någon lös benbit eller något annat.

Så Bosse fick lugnande och jag fick agera röntgenassisten och hålla plåten.

Klädd för röntgen!

Trött Bosse!
Lyckligtvis hittades ingenting på röntgen, så veterinären tyckte att Bosse ska få Metacam i tio dagar. Han får gå i mindre hage, jag får skrittpromenera honom och redan nästa vecka får jag rida i skritt. HURRA! Jag tror att jag hörde någonting om trav också, men jag måste ringa ner imorgon och be om skriftliga hemgångsråd så att jag är säker på hur det var. Jag hörde ju att jag får rida och sedan glömde jag resten:).

När vi hade fått beskedet hade Bosse vaknat till liv igen efter det lugnande så jag kunde gå direkt ner och lasta honom. Men då skulle han minsann inte åka transport! För första gången i hans 13-åriga liv kom han på att man kan krångla när man ska lastas. Jäkla häst!

Det tog alltså en halvtimme att lasta en häst som normalt sett går helt själv på med en gång. Men idag minsann. Jaja, det var lite irriterande, men jag var ju så glad över att inte han var allvarligt skadad, behövde operation eller lång konvalescens, så jag hade ett mycket stort tålamod med honom...

Överlag skötte han sig mycket bra idag. Han brydde sig inte jättemycket om när de stack honom med bedövningssprutorna eller annat. Däremot ville han hugga mig när jag sprang med honom. Han tyckte väl att det var ett jäkla springande:). När vi hade sprungit fram och tillbaka mellan ridhuset och mottagningen kunde han rutinen och skötte sig fint.

Det känns mycket bra att ha fått detta besked. Dock vet jag inte vad det här kostade. De skulle reglera med försäkringsbolaget imorgon och sedan skicka faktura så det blir väl en dyr överraskning... Men det får det vara värt för att få reda på vad det var för fel på honom.

Bedövning runt knäleden...

Inidan av knäet

Bedövning runt hasen

Utsidan av hasen
När jag kom hem packade jag in alla grejer i sadelkammaren igen och så fixade jag i ordning hagen vid garaget som är den minsta hage jag har. Där har gräset växt så det har massor av mat. Klockan hann bli halv tio innan jag var klar och kunde gå in och börja ta kväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar