Sidor

söndag 12 maj 2019

Blandad vecka

Såhär har veckan sett ut i korthet:

Onsdag morgon, löprunda före frukost. Vi var lediga pga begravning och jag vaknade klockan sex i vanlig ordning. Inga hästar att släppa ut och inget stall att fixa, så det fick bli löprunda med Selma.

Fin morgonrunda
Igår vaknade jag också vid sextiden och stack ut och sprang. Det var en rätt härlig morgon även om det inte är någon värme än. Men det gick i alla fall bra att springa. Jag tar det lite lugnt fortfarande efter förkylningen som jag hade efter påsk.

Grönt och fint ute
På eftermiddagen tog jag in hästarna. Bosse hade tappat en sko inklusive skoskydd och det andra skoskyddet. Vänster baksko satt på tre kvart. Så trist! Men det passar också bra just nu eftersom han inte är riktigt fräsch bak. Han var halt när jag skulle rida första lektionen på tre år i måndags. Så typiskt!

Sedan var han bättre i tisdags men i onsdags oren igen. Så nu får han vila tills hovis kommer på fredag och så hoppas jag att han är fit for fight igen!

Skon med tillhörande skoskydd hittade jag när jag hämtade hästarna  i hagen.

Hagfyndet
Bakskon hade han bänt loss på utsidan och jag fick tag loss den på insidan men det var svårt eftersom den satt så jäkla hårt! Men till sist fick jag loss den. Det krävdes några verktyg för detta!

Skev sko och verktyg
Han har också fått mugg i karlederna fram så jag tvättade dem med klorhexidinshampo och smorde in dem. Plockade lite fästingar. Jag plockar fästingar i princip varje dag nu. Så drygt!

Pelle och Nelly fick gå på promenad. Pelle har lite vinterpäls kvar nu men han börjar bli apelkastad, korthårig och fin. Han var pigg till en början, blev lite konfunderad när vi såg en person som var ute och sprang med en häst. Det var väldigt märkligt, tyckte Pelle!

Vi tog vägen mot Ryen, en väg som jag nog aldrig har ridit Pelle på vad jag kan komma ihåg. Så det var lite spännande. Där finns ju skog och en hel del vildsvin så jag visste inte hur han skulle reagera. Men han var väldigt lugn. Nästan lite slö. Men när vi vände och gick hemåt blev han lite piggare igen. Han fick trava lie också.

Det gick bra att ha med Nelly, hon höll sig på vänster sida och Pelle på höger och Pelle var väldigt försiktig när hon var framför honom så det var ingen risk att han skulle trampa på henne om hon stannade, så det kändes rätt tryggt.

Idag vaknade jag kvart i sex. Jag var lite sugen på att cykla och jag bestämde mig för att gå ut och kolla läget innan jag bestämde mig. Det var rätt kallt (markfrost), men hyfsat lugnt ute så jag tog på mig cykelkläderna och bar ut cykeln.

Jag bestämde mig för att köra den runda Selma och jag brukade springa när jag tränade för Lidingöloppet, en knappt tre mil lång runda i kuperad och varierad terräng. Lite asfalt, lite grusväg och lite stig.

Det var rätt härligt att cykla faktiskt även om det var många utmanande backar. Cykelbenen är långt borta och det tog inte lång tid innan mjölksyran sprutade i benen och de kändes otroligt sega. Jag fick gå en hel del när backarna blev för branta och stigarna blev för knixiga. När jag var vid Valasjön blev det väldigt knixigt och jag fick bära cykeln på många ställen. Men sedan kom jag ut på riktig grusväg och sedan blev det asfalt. Men då slog den raka motvinden till. Fast då var det ju inte så långt kvar hem.

Jag var ute i nästan två timmar och det var en härlig start på dagen! Ännu härligare var att bäste Magnus hade stekt bacon till mig när jag kom hem så det var bara till att glufsa i sig.

Dagens cykelrunda
Efter frukost gick jag ut och hämtade hästarna. Idag tömkörde jag Pelle lite i paddocken. Han var så spänd, det blåste och då bor det VÄLDIGT många troll i skogen intill. Men han gick framåt till sist och när jag jobbade honom på volten jobbade han helt ok. Han travade fint och rent, lite stelt kanske. Galoppen var helt OK. Han har ju ingen ork, men någonstans måste vi ju börja.

I eftermiddags var vi och hälsade på min mor. Hon var rätt pigg idag, tycker jag. Kul att se!

Nu är denna helg till ända och en ny arbetsvecka ligger framför mig!